Legendárne preteky Le Mans a boj Fordu proti Ferrari

NETKY.SK • 6 Október 2020, 21:07 • 2 min
Legendárne preteky Le Mans a boj Fordu proti Ferrari

Le Mans je spojenie dvoch francúzskych slov, ktoré tvoria názov mesta, pri ktorom sa odohrávajú preteky s prívlastkom legendárne. Trať je vybudovaná na okruhu la Sarthe na západe Francúzska a jazdí sa tu od roku 1923.

slovakia

left justify in out

Nešli sa každým rokom 

Spoločenské situácie v dejinách však štart týchto pretekov viackrát ovplyvnili. Kvôli 2. sv. vojne (1940-1948), ekonomickej kríze (1936) či celonárodným francúzskym nepokojom (1968) sa bohužiaľ nekonali. Už len štartovať na 24 hodín Le Mans je obrovským zážitkom pre každého profesionálneho jazdca. Nejde len o to, že jedno kolo na tejto trati meria 13,5 km. Tieto preteky sa idú celý deň bez prestávky.

 

img

 

Preteká sa celý deň 

Nie je to teda ako F1, WTCC či Nascar. 24 hodín Le Mans sú diametrálne rozdielne preteky. Keďže sa ide celý deň, jazdec musí byť pripravený na akýkoľvek odraz Slnka. V noci zase trať nie je osvetlená ako pri Nascar alebo VC Singapuru či Bahrajnu v F1. Jazdci nemajú dokonca ani podporné svetlomety na autách, ako to vidíme pri nočných Rally závodoch. Ide naozaj o čisté zručnosti v akýchkoľvek poveternostných podmienkach počas celého jedného dňa. V minulosti sa počas pretekov v jednom aute striedali 2 jazdci každých 6 hodín. Novodobé preteky všk už tvoria traja.

 

Jazdci F1 a tohtoroční víťazi

Tohto roku sa 24 hodín Le Mans už išlo, a to na prelome 19. a 20. septembra. Vyhrala ich Toyota Gazoo Racing s tromi bývalými pilotmi F1 – Kazuki Nakajima, Brandon HartleySebastian Buemi. Nie je žiadnym prekvapením, že práve piloti F1 vyhrali asi najťažšie preteky na svete.

 

 

Medzi víťazov Le Mans, ktorý si predtým vyskúšali aj sedenie v monoposte F1 patria napríklad Španiel Fernando Alonso (dvojnásobný majster sveta F1 2005, 2006), Nico Hulkenberg, Alexander Wurz, Alan McNish či dobre známy poradca z Red Bull Racing Helmut Marko.

 

Slovenská stopa  

Dokonca aj Slovensko má už zastúpenie v týchto pretekoch. V roku 2006 sa na 74. ročníku objavilo medzi jazdcami po prvýkrát aj meno Miroslav Konôpka. Pretekal za japonskú stajňu T2M Motorsport. Na trati vydržal 16 hodín, no neskončil predčasne vlastným pričinením. Jeho Porsche dostalo poruchu. O štyri roky to skúsil Konôpka opäť. Automobil Porsche 911 GT3 RSR bol taký istý ako pri Japoncoch, no tentoraz hájil farby nemeckého tímu Felbermayr Proton. Stal sa prvým Slovákom, ktorý dokončil preteky 24 hodín Le Mans. Aj keď jeho tím skončil na celkovom 24. mieste, pre Slovensko to bol obrovský úspech. 

 

img

 

Ako samostatný slovenský tím sa ARC Bratislava predstavil na Le Mans naposledy v roku 2019. Preteky sa našim pretekárom bohužiaľ nepodarilo dokončiť. 

 

 

Ford ako gigant v USA 

My sa teraz presunieme do 60. rokov 20. storočia. Možno sa pýtate, že prečo až do tak ďalekej minulosti, no rok 1966 navždy zmenil pohľad na jedného amerického výrobcu automobilov. Automobilka Ford bola prvou na svete, ktorá zaviedla pásovú výrobu. Nikto na svete takýto postup pri konštrukcii automobilov ešte nepoužíval. Znamenalo to, že oproti iným automobilkám dokázala spoločnosť denne vyrobiť o tisícky áut viac. Avšak chýbala tomu prestíž.

 

 

Ford postupne ovládol aj celé USA, syn zakladateľa spoločnosti Henry Ford II. potreboval svoju silu dokázať aj v Európe. Kde by na to bola lepšia možnosť, ako práve výhra v Le Mans?

 

Pokus o odkúpenie Ferrari 

Bol tu však problém. Preteky za posledných 5 rokov nepoznali iného víťaza ako Ferrari. Ford však išiel na to najprv diplomatickou cestou. Talianska spoločnosť sa dostávala do krízy a Ford ju chcel odkúpiť s tým, že prípadný podiel z výhry v Le Mans si automobilky rozdelia 50:50, no výsostné právo o štarte v pretekoch by mal práve Ford. S tým Ferrari nesúhlasilo a radikálne dohodu odmietlo, dokonca sa o Forde vyjadrilo ako o nafúkaných Američanoch, a pár dní na to sa upísalo pod koncern FIAT Group.

 

img

 

Práve táto situácia ešte umocnila Henryho Forda II. v tom, aby sa jeho automobil predstavil na legendárnych pretekoch Le Mans, a dokázal tam Ferrari poraziť.

 

Konštruktéri 

Ford teda hľadal konštruktérov, ktorí by boli schopní postaviť najrýchlejšie auto na svete. Mali nimi byť Caroll ShelbyKen Miles. Práve oni dvaja mali vybudovať auto, ktoré by Ferrari zotrelo zo sveta. Shelby bol bývalý pretekár, víťaz Le Mans, ktorý však musel s pretekaním skončiť. Objavili mu srdcovú vadu a pri zvýšenej rýchlosti strácal vedomie. Pri autách však ostal a stal sa úspešným konštruktérom. Veď meno Shelby hovorí už samo za seba. Jeho partnerom bol Miles, v mladom veku povolaný do 2. svetovej vojny. Po bojoch sa stal automechanikom s vlastným autoservisom a príležitostným pretekárom.

 

img

 

Le Mans '66

Nechceme to tu celé rozpytvávať. O tomto príbehu bol natočený film podľa skutočnej udalosti "Le Mans '66", ktorý dopodrobna opisuje všetky udalosti okolo pretekov a skonštruovaní legendárneho Fordu GT. Film sa začína už dokonca v roku 1965 a predošlých pretekoch, kde si spoločnosť Ford uvedomila jednu veľmi dôležitú vec - nestačí mať len rýchle auto.

 

 

Pokiaľ ste teda film nevideli, vrelo vám ho odporúčame. Preteky 24 hodín Le Mans patrili vpráve v roku 1966 medzi najlegendárnejšie v celej ich histórii. V hlavných úlohách sa vo filme predstavujú Matt Damon ako Caroll Shelby a Christian Bale v úlohe Kena Milesa. Film sa síce točí okolo pretekov a výroby automobilov, no prelínajú sa tu aj situácie z bežného života.

 

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
lukas cief
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies