Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
19. apr. 2021Jela
BratislavaBratislava 10°
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
19.07.2017 17:33 Relax
Kto sa nevie správne opaľovať, riskuje choroby z nedostatku vitamínu D3
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
19.07.2017 17:33 Relax

Kto sa nevie správne opaľovať, riskuje choroby z nedostatku vitamínu D3



BRATISLAVA - Nedostatok vitamínu D3 je spájaný s mnohými chorobami. Môže spôsobovať nadmernú únavu, neprimeraný úbytok energie, či podnecovať depresie. Aj keď pobyt na slnku je zdrojom vitamínu D3, pri našom dnešnom životnom štýle nemusí postačovať.


Najnovšie výsledky klinických štúdií uverejnených v Journal of the American Osteopathic Association poukazujú na to, že takmer 1 miliarda ľudí na svete je ohrozená chorobami spôsobenými nedostatkom vitamínu D3.  Ide najmä o ľudí, ktorí pracujú v uzavretých priestoroch, ale aj iné rizikové skupiny, ako sú seniori, ľudia s vážnymi ochoreniami, ktorí majú obmedzený pobyt na slnku.

 

„Chránime sa pred slnkom a používame vysoké ochranné filtre. Máme síce nižšie riziko vzniku rakoviny kože, ale riskujeme, že budeme mať nízku hladinu vitamínu D3. Je to extrém a ako všade, aj v tomto prípade platí, že všetko je potrebné robiť s mierou,“ hovorí MUDr. Tatiana Kráľová, internistka a imunologička z ambulancie vnútorného lekárstva, klinickej imunológie a alergológie.

 

Podľa štúdie publikovanej v Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism až 59 % populácie má nedostatok vitamínu D3 a 25 % má jeho hladinu extrémne nízku. Nie nadarmo už naše staré mamy hovorili: „Kam nechodí slnko, tam chodí lekár.“

 

„Vo svojej praxi sa stretávam s faktom, že správna hladina vitamínu D3 je pre naše zdravie veľmi  dôležitá,“ pokračuje MUDr. Tatiana Kráľová. „Pacienti s nízkou hladinou vitamínu D3  majú zníženú imunitu so zvýšenou chorobnosťou,  ako napríklad zápaly horných a dolných dýchacích ciest, kožné ochorenia, autoimunitné ochorenia, prejavy zvýšenej únavy. Hladinu vitamínu D3 by mali mať pod kontrolou najmä ženy, pretože sú viac ohrozené osteoporózou.“

 

„Správne opaľovanie a zdravý pobyt na slnku nám dokáže vylepšiť náladu, podporiť imunitu a vďaka slnku si doplníme hladinu vitamínu D3, ktorý potrebujeme pre zdravé kosti a zuby,“ dopĺňa Dr. Juraj Vozár zo slovenskej farmaceutickej spoločnosti BIOMIN a.s.  „V našom klimatickom pásme, pri našom súčasnom životnom štýle a spôsobe opaľovania, si väčšina ľudí nevytvorí dostatočnú hladinu vitamínu D3 ani v lete a majú ju dlhodobo a celoročne nízku. Ak máte citlivú pokožku, alergiu na slnko, alebo sa z iných dôvodov nemôžete vystavovať slnečným lúčom, mali by ste si nielen v zime, ale aj v lete, dopĺňať vitamín D3 výživovými doplnkami, vďaka ktorým budete mať hladinu vitamínu D3 pod kontrolou a zabezpečíte si tak správne vstrebávanie vápnika.“

 

Úlohou vitamínu D3 je udržiavanie správnej hladiny vápnika a fosforu v krvi, ktorá je nevyhnutná pre vývoj, rast,  obnovu kostí a zubov. Vitamín D3 ovplyvňuje aj ďalších viac ako 200 procesov v organizme a podľa najnovších výskumov má vplyv aj na stav kardiovaskulárneho systému, metabolizmu cukru, ovplyvňuje váhu, môže ovplyvniť prejavy sklerózy multiplex, náladu či kognitívne funkcie. Ďalej ovplyvňuje dôležité imunitné procesy, reguláciu krvného tlaku, rast krvných, svalových a kožných buniek.

 

 

10 prejavov nedostatku vitamínu D3:

Zlé vstrebávanie vápnika s následkom osteopénie a osteoporózy
Neprimeraná únava a nedostatok energie
Depresia či časté pocity smútku
Nevysvetliteľné bolesti kĺbov a svalov
Autoimunitné choroby
Kožné choroby
Vysoký krvný tlak a kardiovaskulárne ochorenia
Častá chorobnosť a oslabená imunita
Obezita a problém schudnúť
Erektilná dysfunkcia 

 

 

Ako sa správne opaľovať, aby ste mali dostatok vitamínu D3?

1. Opaľujte sa minimálne 2 až 3x týždenne.

2. Opaľujte sa v čase, keď sú slnečné lúče miernejšie. Neodporúča sa od 11,00 do 15,00 hodiny.

3. Používajte ochranné prípravky s vhodným faktorom podľa vášho fototypu, aspoň 20 minút         pred opaľovaním.

 

Pacienti so solárnou alergiou - precitlivenosťou na slnečné žiarenie, by mali pred opaľovaním používať ochranné prípravky s faktorom 30 až 50 SPF a antihistaminiká.

 

Ak chcete mať hladinu vitamínu D3 pod kontrolou, požiadajte pri najbližšej preventívnej lekárskej prehliadke svojho obvodného lekára, aby vám urobil odber krvi. V prípade, ak budete mať nízku hladinu vitamínu D3,  poraďte sa s ním o možnostiach ako dopĺňať tento dôležitý vitamín. Najúčinnejšou alternatívou je pravidelné dopĺňanie vitamínu D3 výživovým doplnkom, pri ktorom je  zaručená potrebná dávka vo farmaceutickej kvalite. 



reklama


reklama


Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.


Zdroj: netky LS

Foto:  Pixabay



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok