Košická samospráva chce rozbehnúť projekt Globálneho logisticko- industriálneho parku s napojením na širokorozchodnú železnicu

NETKY.SK • 24 Apríl 2018, 13:05 • 2 min
Košická samospráva chce rozbehnúť projekt Globálneho logisticko- industriálneho parku s napojením na širokorozchodnú železnicu

KOŠICE – Košický samosprávny kraj (KSK) chce aktívne podporiť projekt vybudovania Globálneho logistického a industriálneho parku v Košiciach s napojením na širokorozchodnú železničnú trať na východ. Spolupracovať bude pritom so spoločnosťou INTERPORT PARTNERS GROUP, a.s., so skúsenosťami v oblasti železničnej dopravy. Informoval o tom v piatok na tlačovej konferencii predseda KSK Rastislav Trnka.

slovakia

left justify in out

Výstavba GLIP by mala slúžiť na prepravu tovaru po železničných tratiach s využitím napojenia na potenciálne veľké trhy v Ázii. Na vybudovanie GLIP v blízkosti oceliarní U.S. Steel má KSK v územnom pláne vyhradenú územnú rezervu 560 hektárov.

 

"GLIP je projekt prekladiska tovaru zo severnej Číny, ktorý by smeroval cez Kazachstan, Rusko, Ukrajinu až k nám, čiže mal by byť jednou z brán na trh Európskej únie. Mal by obsahovať nielen prekladisko, ale aj rôzne logistické firmy, industriálne a administratívne budovy, ako aj všetky služby s tým súvisiace," povedal Trnka. Dodal, že už roky sa o tomto projekte rozpráva. "Za ten čas Poliaci a Maďari postúpili ďalej, pretože majú podobné logistické centrá a keďže tento projekt mešká aj podľa uznesení vlády, tak som sa rozhodol, že KSK by mal byť aktívnejší a dnes sme predstavili nášho prvého partnera," konštatoval.

 

V minulosti bola vypracovaná štúdia realizovateľnosti projektu, konkrétne kroky však doteraz podľa Trnku realizované neboli, pričom do konca minulého roka sa mali začať rokovania Ministerstva dopravy a výstavby SR a KSK. "Chceme priniesť na územie kraja nové investície a nové pracovné miesta, nemôžeme si preto dovoliť, aby nás projekty, aké sa realizujú v okolitých krajinách, obchádzali," povedal ďalej. Projekt GLIP by podľa neho mohol výrazne prispieť k rozvoju regiónu.

 

Širokorozchodná trať Košice – Užhorod a Rusko – Kazachstan s napojením na Čínu môže v porovnaní s námornou dopravou ušetriť až 30 dní pre nákladnú dopravu zo severnej Číny do Európy. "INTERPORT PARTNERS GROUP, a.s., ako majiteľ spoločností vlastniacich a prevádzkujúcich Areál prekladisko Haniska v Košiciach má dlhoročné skúsenosti v oblasti prevádzky podobného areálu, a teda prirodzenú snahu zúročiť dané skúsenosti pri výstavbe a prevádzkovaní projektu GLIP," povedal člen predstavenstva spoločnosti Dušan Trnka. Spolupráca s krajom by podľa neho mohla mať podobu založenia spoločnej verejno-privátnej spoločnosti, resp. rôznych foriem PPP projektov. V najbližších dňoch a týždňoch by malo dôjsť k podpisu memoranda o spolupráci medzi KSK a akciovou spoločnosťou. Očakávajú sa aj rokovania kraja s ministerstvom dopravy, ako aj ministerstva hospodárstva či financií.

 

Podľa Úradu KSK vyhlásenie o spolupráci so súkromnou spoločnosťou nadväzuje na uznesenie spred roka, ktorým vláda SR odporučila samosprávnym krajom, aby spolupracovali s Čínskou ľudovou republikou v oblasti tzv. hodvábnej cesty. Projekt výstavby industriálneho parku by však mal byť otvorený všetkým investorom, ktorí by na prepravu tovaru chceli využívať túto trasu. Hovorkyňa predsedu KSK Anna Činčárová pre novinárov doplnila, že predseda kraja a člen predstavenstva akciovej spoločnosti nie sú napriek zhodným priezviskám v príbuzenskom vzťahu.

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Sidorova
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies