Kolíska automobilového priemyslu Detroit upadá

NETKY.SK • 31 Júl 2013, 11:40 • 2 min
Kolíska automobilového priemyslu Detroit upadá

DETROIT - Niekdajšie centrum amerického automobilového priemyslu, mesto Detroit v štáte Michigan, neustále upadá. V júli vyhlásili predstavitelia mesta bankrot a požiadali súd o ochranu pred veriteľmi. Názory na príčiny tohto stavu sa však rôznia.

slovakia

left justify in out

Ako sme už informovali, michiganská metropola a niekdajšie centrum automobilovej výroby v USA - mesto Detroit - požiadala Federálny súd USA o ochranu pred veriteľmi. Odhadovaný dlh mesta sa totiž šplhá až k hranici 20 miliárd dolárov.

Detroit, jedno z najznámejších miest USA, oficiálne požiadal o ochranu pred veriteľmi na podnet krízového manažéra mesta Kevyna Orra (aktuálne prebiehajú spory o legitímnosť tohto rozhodnutia). V súčasnosti sa tak 700-tisícový Detroit stal najväčším mestom USA, ktoré vyhlásilo bankrot. Za posledných desať rokov klesol počet obyvateľov Detroitu o jednu štvrtinu (od roku 2010 až 7% pokles), v meste čiastočne nefungujú niektoré základné verejné služby a mnohé štvrte zívajú prázdnotou a chátrajú. S úbytkom obyvateľstva a vyľudnenými budovami sa spája aj zvýšená kriminalita.

Vo viacerých médiách prebehla informácia, že kolíska amerického automobilového priemyslu bankrotuje práve v nadväznosti na krach významných amerických automobiliek ako General Motors a Chrysler, ktoré boli v minulosti nosnými zamestnávateľmi v detroitskom regióne. Portál Automotive News zverejnil slová amerického odborníka S. Rattnera, ktorý za krachom Detroitu vidí práve analógiu s bankrotom firiem, ktorých akcionári mali nereálne požiadavky. Jediná automobilka, ktorá sa v meste ešte stále drží nad vodou a nie je v konkurze, je Ford. (Paradoxne však General Motors aj Chrysler dokázali uviesť po reštrukturalizácii na trh nové a úspešné modely, ktoré im generujú prevádzkový zisk).

Podľa S. Rattnera bude, v porovnaní s automobilkami, reštrukturalizácia mesta omnoho dlhšia a náročnejšia. Za základné nedostatky považujú odborníci jeho veľkú rozlohu v nepomere k množstvu daňovníkov a firiem, ktoré by dokázali udržať úroveň verejných financií (a služieb) v Detroite. Stručne povedané, mesto nedokáže na svoju činnosť zarábať, zdroje príjmov sú mimoriadne obmedzené. Podľa reportu Kevyna Orra ide však najviac peňazí na zdravotné poistenie a dôchodky 18 500 bývalých zamestnancov mesta (polícia, hasiči).

Nie všetci ale súhlasia s týmto tvrdením. Americký žurnalista Greg Gardner z Detroit Free Press je presvedčený, že netreba v žiadnom prípade spájať financie mesta s automobilkami a vytvárať umelé konexie medzi krachom Detroitu a reštrukturalizáciami automobiliek. Novinár pôsobiaci v Detroite si myslí, že ani „bohatý“ sociálny systém dôchodkov netreba viniť z krachu detroitskej radnice. Pre porovnanie uvádza ako príklad Los Angeles, Chicago či Kansas City, ktoré majú oveľa štedrejší systém výsluhových dôchodkov. Vo všetkých prípadoch sú porovnateľné policajné a hasičské dôchodky o 25 až 50% vyššie ako v prípade Detroitu. Podľa Gardnera teda nie je na mieste viniť odbory z platobnej neschopnosti a zodpovednosti za prázdnu mestskú pokladnicu. Za hlavný problém označuje nesúrodú komunálnu politiku a trvale neudržateľné rozpočty.

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona