Širokorozchodná železnica by zvýšila dopravný význam Slovenska

NETKY.SK • 16 August 2011, 17:00 • 2 min
Širokorozchodná železnica by zvýšila dopravný význam Slovenska

Širokorozchodná železnica by zvýšila dopravný význam Slovenska

slovakia

left justify in out

img

Ak má mať Slovensko výrazný dopravný význam v rámci Európy, musí sa realizovať projekt širokorozchodnej železnice cez jeho územie. "Ak sa to neurobí, dostaneme sa na chvost," povedal na dnešnej tlačovej konferencii Občianskeho združenia Dnes dopravný urbanista Jaromír Hladký.
      Základným predpokladom na využitie širokorozchodného železničného systému je očakávaný rast obchodu medzi Čínou a Európskou úniou (EÚ). Ten by sa mal v nasledujúcich rokoch niekoľkonásobne zvýšiť, pričom európske prístavy nebudú v budúcnosti schopné zvládnuť vzájomnú výmenu tovarov. "Súčasné prístavy, ako sú Rotterdam a Hamburg, nestačia. Železničná doprava je operatívnejšia a nepodlieha takým excesom ako námorná doprava," tvrdí Peter Staněk z Ekonomického ústavu SAV. Ako dodal, do roku 2020 by sa malo podľa predpokladov vrátiť na európske železnice 25 % nákladnej dopravy.
      Podľa Hladkého by mal transkontinentálny železničný systém viesť cez južné Slovensko až na západ krajiny, ktorý je najlepšie vybavený transeurópskymi dopravnými koridormi. "Máme reálny predpoklad vytvoriť zo západného Slovenska územný distribučný komplex, kde sa tovarové prúdy prichádzajúce po širokorozchodnej budú disperzovať do dopravných zariadení," povedal Hladký.
      Prínosy pre Slovensko vidí Staněk okrem atraktívnosti pre veľké korporácie aj v dočasnom zvýšení hrubého domáceho produktu (HDP) krajiny či vytvorení nových pracovných miest. "Čo sa týka prínosu, naozaj môže ísť o 10.000, 15.000 či 20.000 pracovných miest na obdobie minimálne štyroch alebo piatich rokov. Ale čo je dôležité, nie je moment výstavby, ale moment prevádzky," predpokladá Staněk a pripúšťa, že stále existuje riziko, že prekladisko by nemuselo byť na území Slovenska, ale v rakúskom Eisenstadte. "V tom prípade sme len tranzitnou krajinou," podotkol.
      Hoci by až 90 % projektu mohli financovať ruské a čínske subjekty, od Slovenska sa momentálne podľa Staněka očakáva jasné stanovisko, či má o projekt záujem, a to približne do konca tohto roka. "Zatiaľ Slovensko vysiela rozporné signály," dodal Staněk.

Zdroj: TASR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies