MOUNTAIN VIEW – Možno už niektorí z vás riešili svoju nelichotivú finančnú situáciu rýchlou malou pôžičkou. Tie však v sebe skrývajú obrovské riziko a preto sa aj najväčší svetový internetový vyhľadávač Google rozhodol zakročiť.
Poradne pre dlžníkov sú plné smutných osudov ľudí, ktorí nedokázali splatiť takéto rýchle pôžičky a dokonca prišli kvôli pár eurám aj o strechu nad hlavou. Google sa preto rozhodlo podporiť životnú úroveň ľudí a od 13. júla už nebude prijímať reklamu na tieto produkty a služby.
Podľa ich vlastného výskumu totiž môžu viesť k nesplatitelným dlhom. Google ich preto priradil k takým zakázaným reklamám ako pri nebezpečných produktoch, falošných liekoch na chudnutie či rôznych druhoch napodobenín známych značiek.
Poznávacím znamením takýchto pôžičiek je podľa Googlu fakt, že majú splatnosť iba 60 dní od poskytnutia. Pre americký trh pôjde tiež o pôžičky s ročnou úrokovou sadzbou vyššou ako 36 percent, uviedol riaditeľ spoločnosti Google pre globálnu produktovú politiku David Graff. Toto opatrenie sa však nedotkne produktov, ako sú hypotéky, úvery na autá, študentské pôžičky, obchodné pôžičky alebo kreditné operácie.
Na internete hľadájú pôžičku tí, pre ktorých je štadardný úver nedostupný
Aj na slovenskom trhu s rýchlymi pôžičkami ľahko nájdete spoločnosti, ktoré poskytujú extrémne drahé úvery. Ich RPMN (ročná percentuálna miera nákladov-pozn.) sa môže vyšplhať až na astronomických 1000% alebo dokonca ešte viac!
Internetová reklama má určite veľký vplyv, ale Google nezakáže samotné vyhľadávanie. V praxi to teda znamená, že ak do vyhľadávača zadáte rýchlu pôžičku a ten vám vyhodí 100 poskytovateľov úverov, tak zakázaná reklama až taký veľký dopad mať nebude.
Ľudia vedia, akú majú úverovú históriu a kde má šancu na pôžičku a naopak, ktoré spoločnosti oslovovať nemá a bude skúšať šťastie inde. Otázkou zostáva, aký to bude mať úspech, keďže dnes už existujú rôzne úverové databázy ako medzi bankami, tak aj medzi nebankovkami. Každopádne na internete budú rýchle pôžičky hľadať tí, ktorí by štandardný úver nedostal.
Problémom však môže byť aj fakt, že rastie podiel mladých dlžníkov, teda ľudí, ktorí používajú internet najaktívnejšie.
Facebook už zakázal reklamu na rýchle pôžičky
Poskytovatelia týchto pôžičiek profitujú zo slabosti ľudí, najmä chudobných ľudí a menšín, uviedlo Centrum pre súkromie a technológiu v Georgetowne, ktoré spolupracovalo s Googlom na novej firemnej politike.
"Zakaždým keď niekto klikne na túto reklamu, vyhľadávače z toho tiež majú zisk," uvádza Centrum pre súkromie a technológiu vo svojom vyhlásení.
Facebook už reklamy na tieto pôžičky zakázal, avšak vyhľadávače ako Yahoo či Bing (Microsoft) ich naďalej poskytujú.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies