Galko: Glváč sa snaží odviesť pozornosť od tunelovania VSS

NETKY.SK • 3 September 2013, 15:35 • 2 min
Galko: Glváč sa snaží odviesť pozornosť od tunelovania VSS

BRATISLAVA – Minister obrany Martin Glváč je podľa podpredsedu SaS Ľubomíra Galka babrák, ktorý sa snaží urputne odviesť pozornosť od kauzy tunelovania Vojenskej spravodajskej služby.

slovakia

left justify in out

Ako povedal Galko dnes na tlačovej besede v reakcii na vyjadrenia Glváča, druhým dôvodom jeho vyjadrení môže byť fakt, že realitný maklér a žonglér s pozemkami pripravuje ďalší kšeft alebo tunel, ako bol nákup dvoch nepotrebných luxusných lietadiel od sprostredkovateľa, ktorý sídli niekde v zubnej ambulancii. „Prípadne to môže byť naliatie veľkého množstva peňazí do rúk smeráckych firiem za nejaké fiktívne opravy. Preto budem Glváča sledovať a keď bude pripravovať zlodejinu, budem nahlas kričať,“ vyhlásil Galko. Glváč je podľa podpredsedu SaS ako yperit, teda len zasmradí a zdrhne.

Abonentnú zmluvu, o ktorej dnes hovoril minister obrany, Galko podľa vlastných slov zdedil z čias SDKÚ-DS a smerácki ministri s ňou neurobili nič, bola pre SR zlá a nevýhodná. Bola uzavretá v decembri 2005 a jej platnosť sa skončila koncom roku 2011. Podľa Galka jeho tím tvrdo pracoval na jej zmene. „Glváč po nás zdedil veľmi slušnú zmluvu s mnohými vylepšeniami a výhodnejšími ustanoveniami,“ konštatoval. 

Zmluva uzavretá v čase ministrov za SDKÚ-DS obsahovala podľa Galka to, že každá stíhačka by mala byť schopná nalietať 200 hodín ročne. Najväčší počet odlietaných hodín však bol podľa neho 103. „Bolo to zle nastavené, pretože ozbrojené sily nemali možnosť lietať toľko, koľko bolo v zmluve dohodnuté a bolo to treba riešiť,“ zdôraznil s tým, že v prerobenej zmluve je garantovaných 100 hodín. 

Ďalšie zlepšenie v zmluve sa podľa Galka týka financovania kontraktu. V pôvodnej zmluve bolo podmienené percentom letuschopnosti strojov. Dnes je v zmluve klauzula, že ak nie sú letuschopné štyri lietadlá, Rusom sa neplatí nič. Ruská strana tiež požadovala na odstránenie porúch desať dní. „Dosiahli sme, že do 72 hodín,“ povedal Galko. Nová dohoda s Rusmi zahŕňa aj to, že dôležité agregáty stíhačiek bude výrobca po uplynutí určeného času prevádzky vymieňať na vlastné náklady. 

Podľa Galka na základe zmien vykonaných v zmluve za jeho ministrovania bola v zmluve stanovená ročná výpovedná lehota bez udania dôvodu. "Glváč má šancu. Môže ju bez problémov vypovedať,“ zdôraznil Galko. Zároveň upozornil, že opravy nerobí už firma Wili ako sprostredkovateľ, ale priamo ruská firma. 

Súčasné vedenie ministerstva obrany podá tento týždeň trestné oznámenie v súvislosti s tým, ako bývalé vedenie rezortu za éry Ľubomíra Galka (SaS) zabezpečovalo prevádzku a servis nadzvukových bojových stíhačiek MiG-29. "Bývalé vedenie trpelo kanibalizovanie stíhačiek a s plnou zodpovednosťou sa pod to podpísalo," povedal minister obrany Martin Glváč (Smer-SD) na tlačovej besede na leteckej základni Sliač. Údržba a servis stíhačiek sa zabezpečuje na základe tzv. abonentnej zmluvy, ktorú si štát platí - keď má stíhačka poruchu, tak ju zmluvný partner opraví. "To sa tu však často nedialo a hlavne sa kanibalizovali iné lietadlá," povedal Glváč. Podľa jeho slov sa niektoré stíhačky rozoberali a ich diely sa použili na opravu ostatných. Glváč hovorí, že takýmto "rabovaním" povytrhávali zo stíhačiek za bývalého vedenia súčiastky za niekoľko miliónov eur, čím sa znížila prevádzkyschopnosť lietadiel. "Stačilo trvať na plnení platnej abonentnej zmluvy," dodal minister. Podľa Galka sa toto deje desať rokov v dôsledku zle uzatvorených zmlúv. 

Ľudia za Galkovho vedenia, ktorých Glváč nazýval "hujerovci", podpisovali bytostne dôležitú zmluvu na dvakrát. Podľa prvej abonentnej zmluvy podpísanej v roku 2005 malo mať Slovensko 12 prevádzkyschopných lietadiel. Galko však podľa Glváča nezabezpečil riadne ukončenie tejto zmluvy. "Ani v súlade so zmluvou nezaprotokoloval stav, v akom ukončili stíhačky tento prvý abonent a lietadlá tak nechal vstúpiť do druhého abonentu sčasti v nefunkčnom stave bez vízie odstránenia tohto stavu," tvrdí Glváč, podľa ktorého tak Galko vedome pripustil zhoršenie prevádzkyschopnosti lietadiel. "Jeho politická zodpovednosť ako najvyššieho predstaviteľa rezortu v tomto období je nespochybniteľná". Glváč povedal, že situáciu sa už podarilo zlepšiť a sčasti skompletizovali stíhačky, ktorým chýbali agregáty a súčiastky. "Podarilo sa nám zvýšiť počet prevádzkyschopných lietadiel," dodal. Teraz stoja pred rozhodnutím, či investovať do generálnej opravy alebo zvoliť iné alternatívne riešenie. "Musíme to samozrejme vyriešiť, nedopustíme, aby sa zopakoval stav nebezpečenstva z čias ministrovania pána Galka," povedal Glváč. 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies