G20: Obama podrobil Rusko ohľadne Ukrajiny ostrej kritike

NETKY.SK • 15 November 2014, 08:23 • 2 min

BRISBANE - Americký prezident Barack Obama dnes ostro kritizoval Rusko kvôli konfliktu na Ukrajine. Na adresu Moskvy sa vyjadril v ten istý deň, ako ruská štátna televízia odvysielala družicové snímky bojového prúdového lietadla letiaceho podľa nej v blízkosti malajzijského dopravného boeingu, ktorého havária v júli tohto roka poškodila vzťahy Ruska so Západom.

"Ruská agresia" na Ukrajine je "hrozbou pre svet," povedal Obama na okraji summitu G20, ktorý sa dnes začína v austrálskom meste Brisbane. Ako príklad uviedol šéf Bieleho domu práve júlové "zostrelenie" lietadla spoločnosti Malaysia Airlines, let MH17, nad východnou Ukrajinou. Obama zároveň vyjadril sústrasť pozostalým 38-ich Austrálčanov, ktorí pri tomto nešťastí zahynuli. Dovedna zomrelo pri tejto tragédii všetkých 298 ľudí nachádzajúcich na palube.

Dnešná správa televíznej stanice Rossija-24 citovala slová Ivana Andrijevského, viceprezidenta ruskej komory inžinierov, ktorý vyhlásili, že snímky stíhačky pohybujúcej sa v okolí malajzijského lietadla môžu pochádzať z britskej alebo americkej špionážnej družice.

Dopravný Boeing-777 aerolínií Malaysia Airlines, smerujúci z holandského Amsterdamu do malajzijského Kuala Lumpuru, sa zrútil 17. júla v Doneckej oblasti. Vlády USA i Ruska svorne konštatovali, že lietadlo bolo zostrelené. Každá strana však s odvolaním sa na spravodajské informácie, ktoré nie sú dostupné pre verejnosť, označuje za vinníka niekoho iného.

Spojené štáty na základe svojich družicových snímok tvrdia, že stroj zostrelili raketou zem-vzduch proruskí separatisti, ktorí to ale odmietajú.  Rusko hovorí o tom, že stroj zostrelilo ukrajinské bojové lietadlo, a podľa televízie dnes zverejnené družicové snímky túto hypotézu potvrdzujú. Holandskí vyšetrovatelia celého prípadu však nenašli nijaké dôkazy, že by sa blízkosti civilného malajzijského boeingu pohybovalo iné lietadlo.

Redakcia Netky