BRATISLAVA - Finančná správa (FS) rozšírila elektronickú komunikáciu. Po spotrebných daniach začala obojsmerne komunikovať aj v oblasti dozoru nad hazardnými hrami. Ďalším krokom bude navrhovaná povinnosť elektronickej komunikácie pre firmy a živnostníkov. Informovala o tom Patrícia Macíková, hovorkyňa finančnej správy.
Novinky v oblasti dozoru nad hazardnými hrami podľa nej priniesli novinky aj v elektronickej komunikácii. Od júla začala finančná správa rozposielať dokumenty z tejto oblasti podnikateľom elektronicky. Ide o tisícky dokumentov, ktoré smerujú k približne 800 podnikateľom.
Sú to najmä rozhodnutia o nelegálnych ponukách hazardných hier na webe a o blokovaniach webových stránok. Viac k tejto téme možno nájsť na https://www.financnasprava.sk/sk/infoservis/priklady-hazardne-hry. Zdôraznila, že rozhodnutia finančná správa doručuje subjektom prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy (ÚPVS).
"Do schránok ÚPVS doručujeme napríklad dokumenty z Centrálneho elektronického priečinka, písomnosti z konaní, ktoré idú podľa správneho poriadku (napríklad pokuty v colnej oblasti) či dokumenty zo súdnych konaní," vysvetlila.
Informovala, že finančná správa sa začala pripravovať aj na zavedenie povinnej elektronickej komunikácie pre všetky právnické osoby zapísané v Obchodnom registri a aj všetky fyzické osoby, ktoré majú príjem z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti. Ak poslanci nový daňový poriadok schvália, budú všetky právnické a samostatne zárobkovo činné osoby komunikovať elektronicky s finančnou správou s občianskym preukazom s čipom. Daňové priznania budú podávať cez portál finančnej správy www.financnasprava.sk.
Finančná správa už v týchto dňoch podľa Macíkovej pripravuje s partnermi z Konzultačnej rady školenia pre budúcich používateľov elektronickej komunikácie. Ich cieľom bude predstaviť výhody elektronickej komunikácie v podobe praktických prednášok. Podporu dostanú budúci používatelia elektronickej komunikácie aj vo forme výrazného posilnenia call centra finančnej správy.
"Finančná správa má záujem, aby čo najviac daňovníkov podávalo daňové priznania a iné podania elektronicky. Daňovníci všetko vyriešia z domu alebo kancelárie bez potreby navštíviť daňový úrad, štruktúrovaný formulár daňového priznania za nich opraví niektoré základné chyby a navyše poplatok za elektronické podanie žiadosti (napríklad o potvrdenie o podaní daňového priznania, potvrdenie o uhradení pohľadávok na daniach) je oproti písomnej podobe polovičný," uviedol prezident finančnej správy František Imrecze.
Povinnosť komunikovať s finančnou správou výlučne elektronicky majú podľa Macíkovej v súčasnosti len platitelia DPH bez ohľadu na to, či ide o fyzické alebo právnické osoby, ako aj advokáti a daňoví poradcovia zastupujúci daňové subjekty. Tieto subjekty komunikujú s finančnou správou prostredníctvom portálu finančnej správy. V tomto roku podiel elektronických daňových priznaní k dani z príjmov právnických osôb dosiahol 75 %. Za takmer štyri roky poslali takmer 30 miliónov elektronických dokumentov.
Finančná správa je orgánom štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva. Poslaním FS je výber daní a cla s cieľom zabezpečiť príjmy do štátneho rozpočtu SR a EÚ. Úspešný výber daní a efektívny boj proti daňovým podvodom priniesol v uplynulých rokoch do štátnej pokladnice viac ako 2,66 miliardy eur.