Europoslanci z ČR a SR debatovali o slovenskom mýtnom systéme na pôde EP

NETKY.SK • 10 November 2010, 08:21 • 2 min
Europoslanci z ČR a SR debatovali o slovenskom mýtnom systéme na pôde EP

Europoslanci z ČR a SR debatovali o slovenskom mýtnom systéme na pôde EP

slovakia

left justify in out

img

Zavedenie elektronického výberu mýta pomocou satelitnej technológie, aký je používaný aj na Slovensku, sa javí najlepším riešením z hľadiska plánovaného riešenia spoplatnenia dopravy v štátoch Európskej únie. Zhodli sa na tom českí a slovenskí europoslanci, ktorých pozval na debatu na pôde Európskeho parlamentu český poslanec Evžen Tošenovský (ODS).
      Na podujatí sa zúčastnili v spoločnosti expertov viacerí poslanci z celého politického spektra z oboch strán rieky Moravy. Česká republika má momentálne problémy s prechodom na vyššiu úroveň formy výberu mýta, ktorý jej nedokáže zaručiť v krajine implementovaný systém, fungujúci na základe mikrovĺn.
      "Pre nás je zaujímavé, že Slovensko sa vydalo iným smerom, inou technológiou. Slovenský systém už funguje, my máme niekoľko rokov skúsenosti s mikrovlnným systémom. Tento sa musí rozšíriť na celú dopravnú sieť, teda na cesty I. a II. triedy, teda vzťahovať sa nielen na diaľnice tak, aby doprava 'utekala' mimo diaľnice," načrtol plánovanú reorganizáciu elektronického mýta Tošenovský.
      "Či to pôjde len prebudovaním celého systému, je skôr otázka na českého ministra dopravy, podľa môjho názoru sa však Česká republika nevyhne zavedeniu dynamického systému. Každopádne, určite sa bude hľadať medzikrok vzhľadom na investície, ktoré už existujúci systém zhltol," doplnil Tošenovský.
      Problémom prechodu mikrovlnného systému na nižšie úrovne cestnej sústavy je materiálna, časová a právna náročnosť súvisiaca s budovaním mýtnych brán, ktoré sú nevyhnutným predpokladom fungovania mikrovlnného systému. V podmienkach tendra pre pripravovaný systém bola uvedená požiadavka, že bude schopný prerásť do hybridného, aby sa mohol vyrovnať so spoplatnením cestnej dopravy podľa európskych smerníc. Únia uvažuje napríklad nad automatickou zmenou spoplatnenia na cestách podľa toho, či sa jazdí na vozidlách počas dopravnej špičky alebo v "tichých" hodinách.
      "Sme presvedčení, že technológia používaná na Slovensku na výber mýta, je primárna a predurčená na spoplatňovanie ciest nižších tried. Je to dané tým, že táto infraštruktúra je rozdelená množstvom príjazdových ciest, križovatiek, teda krátkych úsekov. Na Slovensku má jeden úsek dĺžku okolo 1 km, čo pri zavedení mikrovlnného systému v ČR znamenalo vybudovanie približne 1800 nových mýtnych brán," komentoval výkonný riaditeľ spoločnosti Sky Toll Matej Okáli, ktorého spolu s vedeniami ďalších 12 firiem oslovila Česká republika s požiadavkou vypracovania návrhu riešenia spoplatnenia ciest nižších tried.
      "Vývoj európskej legislatívy z hľadiska internalizácie externých nákladov smeruje k tomu, aby používateľ platil za to, čo spôsobuje. Uplatnenie európskej legislatívy v členských štátoch bude rátať s využívaním systému Galileo. Český fungujúci systém zatiaľ zaostáva za zabezpečením prechodu z mikrovlnného na satelitný, a to je z hľadiska budúcnosti problémom," vysvetlil dopravný expert Peter Barek zo stáleho zastúpenia SR pri EÚ.

Zdroj: TASR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies