Esej G. Didi-Hubermana o filmovom zobrazovaní holokaustu vyšla knižne

NETKY.SK • 7 Máj 2017, 12:03 • 2 min
Esej G. Didi-Hubermana o filmovom zobrazovaní holokaustu vyšla knižne

BRATISLAVA - Publikácia Vyjsť z temnoty od francúzskeho filozofa a historika umenia Georgea Didi-Hubermana vyšla v týchto dňoch ako druhý titul knižnej edície filmologického časopisu Kino-Ikon Cinestézia. Knižka vo vreckovom formáte prináša esej venovanú filmu Saulov syn (2015, r. L. Nemes) a otvára zaujímavý diskurz k téme filmového zobrazovania holokaustu.

slovakia

left justify in out

Predstavuje esej vo forme listu, ktorý Didi-Huberman adresuje maďarskému režisérovi Lászlóovi Nemesovi. Prostredníctvom analýzy jeho filmu Saulov syn, oceneného Oscarom za cudzojazyčný film, Veľkou cenou poroty a Cenou FIPRESCI na MFF Cannes, skúma hranice a možnosti zobrazenia jednej z najväčších katastrof 20. storočia - šoa, nazývanej Nemesom aj "čiernou dierou uprostred nás". Francúzsky filozof si vo svojej eseji kladie otázku, či môže fikcia a realistický filmový obraz túto "čiernu dieru" vyniesť na svetlo.

 

Film Saulov syn sa odohráva v Auschwitzi v roku 1944. Jeho ústredným hrdinom je maďarský žid Saul Ausländer, člen Sonderkommanda, ktoré je v mašinérii vyhladzovacieho tábora pridelené k práci pri plynových komorách a hromadách, na ktorých sa pália ľudské ostatky. Keď apatický Saul zbadá telo svojho syna, prebudí sa v ňom naliehavá potreba obstarať mu riadny židovský pohreb. Bez ohľadu na nebezpečenstvo, všeobecné utrpenie a plánovanú vzburu sa Saul vydáva na delirickú cestu koncentračným táborom s jediným cieľom - nájsť rabína. Didi-Huberman dôslednou analýzou formálnych aspektov filmu dokáže preniknúť do jeho hĺbky a objasniť tak rôzne významy, vychádzajúc tiež z poznania problematiky a režisérových postojov.

 

Názov publikácie autor varíruje a používa v rôznych kontextoch, vďaka čomu odhaľuje nové významy a interpretácie, ktoré poukazujú na sugestívnosť, tragickosť a monštruozitu v zobrazení tejto historicky dôležitej témy. "Otvorený list G. Didi-Hubermana režisérovi filmu Saulovi syn L. Nemesovi mal byť pôvodne súčasťou tematického bloku Šoa a film v Kino-Ikone č. 1/2017, kde sme sa chceli výraznejšie venovať práve spomínanému filmu," hovorí šéfredaktor filmologického časopisu Martin Kaňuch.

 

"Nakoniec sme sa rozhodli zaradiť Didi-Hubernamovo vyznanie o tomto filme do knižnej edície časopisu, pretože ide o text, ktorý presne zodpovedá jej nastaveniu. Ide o formu adresného osobného písania a zároveň o veľmi pozorné ponorenie sa do diela. Podobné uvažovanie o zobrazovaní holokaustu vo filme u nás chýba, a teda môže ukazovať cestu."

 

Cinestézia ponúka texty domácich i zahraničných autorov presahujúce možnosti časopiseckého publikovania a zároveň vystihujúce súčasné progresívne myslenie o filme. Prvým titulom edície bol Borov abecedár autorskej dvojice Daniel Bird a Michael Brooke, vyšiel na jar minulého roka. Publikáciu Vyjsť z temnoty od Georgea Didi-Hubermana v tejto edícii vydala Asociácia slovenských filmových klubov

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Jozef Botos

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona