Elektronický obchod v EÚ má slabé využitie, Slovensko zažíva boom online nakupovania

NETKY.SK • 21 September 2015, 14:40 • 2 min
Elektronický obchod v EÚ má slabé využitie, Slovensko zažíva boom online nakupovania

BRUSEL - Cezhraničný elektronický obchod (e-commerce) je v Európskej únii (EÚ) stále nedostatočne vyvinutým trhom. Vyplýva to z hodnotiacej správy o spotrebiteľoch za rok 2015, ktorú dnes zverejnila Európska komisia (EK).

slovakia

left justify in out

Až 61 % európskych spotrebiteľov sa cíti istejšie pri online nákupoch zo svojej vlastnej krajiny než z inej krajiny EÚ. Bezpečne sa pri nakupovaní cez e-shopy z iných členských krajín EÚ cíti len 38 % respondentov, avšak len 15 % z nich tieto obchody aj reálne robí.

 

Pokiaľ ide o dôvody online nakupovania, 49 % Európanov takto nakupuje, pretože je to pohodlnejšie, rovnaký počet to odôvodňuje výhodnejšími cenami a 36 % opýtaných oceňuje lepší sortiment. To, čo spotrebiteľov najviac odrádza, sú vysoké poplatky za doručovanie tovaru, vysoké náklady na vrátenie tovaru, dlhé dodacie lehoty a obavy zo spôsobu riešenia sporov. Patrí sem aj nedostatok dôvery, rôzne územné obmedzenia a cenová diskriminácia.

Najpopulárnejšie je online nakupovanie vo Veľkej Británii (79 %), najmenšej obľube sa teší v Rumunsku (10 %).

 

Slovensko patrí medzi krajiny, kde je online nakupovanie veľmi rozšírené, keď tovar a služby cez internet nakupuje až 62 % Slovákov. Nemajú pritom obavy ani z cezhraničných nákupov. Najčastejšie využívajú nákupy z českých, britských a nemeckých portálov. Slovensko v online nakupovaní zaznamenalo najväčší nárast spomedzi všetkých krajín EÚ, v porovnaní s rokom 2006 o 50 %. Komisia chce do konca tohto roka predložiť návrh, ktorý by mal uľahčiť rozvoj elektronického obchodu v rámci jednotného digitálneho trhu. Návrh bude zahŕňať celoeurópske pravidlá týkajúce sa zmlúv a ochranu spotrebiteľov pri online nákupoch.

 

"Jednou z priorít komisie je dokončiť jednotný digitálny trh a uvoľniť jeho plný potenciál. To je dôvod, prečo musíme odstrániť zostávajúce prekážky cezhraničného elektronického obchodu," uviedla eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová. Nové pravidlá, ktoré navrhne EK, ponúknu podľa nej lepší prístup pre spotrebiteľov a podniky k digitálnemu tovaru a službám naprieč celou Európou.

 

V tejto súvislosti je podľa nej potrebné ďalšie zvyšovanie povedomia o právach spotrebiteľov a maloobchodníkov, ktoré zostáva obmedzené, a tiež ďalší rozvoj mimosúdneho riešenia sporov, ktoré sľubuje efektívnejšie odškodňovanie poškodených. Hodnotiaca správa o spotrebiteľoch je pravidelná správa, ktorá sleduje integráciu vnútorného maloobchodného trhu v EÚ z pohľadu spotrebiteľa, ako aj kvalitu vnútroštátneho spotrebiteľského prostredia.

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona