Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
24. sep. 2020Ľuboš
BratislavaBratislava 14°
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
29.07.2014 16:51 Relax
Ekojazdy ukázali u kamiónov a autobusov niekoľkolitrové úspory pohonných látok
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
29.07.2014 16:51 Relax

Ekojazdy ukázali u kamiónov a autobusov niekoľkolitrové úspory pohonných látok



ZVOLEN - Úspory až niekoľko litrov pohonných látok na 100 kilometrov jazdy mali šoféri demonštračných jázd ekošoférovania, ktoré sa uskutočnili v uplynulých dňoch v okolí Zvolena.


Jazdilo sa pri tom na autobuse, kamióne, vane i osobnom aute. TASR o tom informovalo Centrum pre trvaloudržateľné alternatívy (CEPTA), ktoré bolo organizátorom akcie.
     

Na autobuse sa podarilo dosiahnuť úspory 3,3 l nafty na 100 km, čo je úspora 16,3 %, na kamióne 2,2 l/100 km (-9,5 %). Na osobnom aute to bolo 0,5 l/100 km (-12,5 %). Pri viac ako polovici jázd sa popri úspore pohonných látok ušetril aj čas, zvýšila priemerná rýchlosť, inak boli časové rozdiely minimálne.
     

Podľa CEPTA pri úspore 1 l nafty na 100 km ušetrí za rok stredná dopravná firma s 50 kamiónmi približne 70.000 eur aj viac. Z výsledkov je teda zrejmé, že úspora môže byť podstatne vyššia.
     

„Napriek tomu, že vývoj motorových vozidiel napreduje míľovými krokmi, vodič zostáva nenahraditeľným prvkom v obsluhe vozidla a práve preto sa musí neustále vzdelávať, aby držal krok s technickým vývojom. Moderné auto dokáže mnoho vecí riešiť za vodiča, ale nevidí. Preto skúsený a trénovaný vodič vždy dokáže dosiahnuť lepšiu spotrebu ako drahé elektronické systémy a investície do tréningu sa firme niekoľkonásobne vrátia," hovorí expert a inštruktor v oblasti úspornej jazdy ECO Drive2 Jiří Cumpelík.
     

Vedecký tím z Technickej univerzity v Liberci a Českého vysokého učenia technického v Prahe meral vďaka projektu MEDETOX3 počas demonštračných jázd na jednotlivých vozidlách aj výfukové emisie. Konkrétne sa merali prachové častice – ich počet a frakcie, vrátane ultra jemných častíc. Spracované výsledky meraní emisií budú známe do septembra 2014.
     

„V rámci projektu by sme chceli na jeseň pokračovať seminárom o ekošoférovaní a úspornej jazde, workshopom pre autoškoly, tréningom inštruktorov a do konca roka 2014 by sme mali mať uzavretú aj európsku certifikačnú schému pre ekošoférovanie,“ dodáva Daniel Lešinský, koordinátor projektu a predseda CEPTA.



reklama


reklama


Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.


Zdroj: NETKY.SK, SITA, TASR

Foto:  internet



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok