Dynamické váhy obmedzia preťažené kamióny a daňové úniky

NETKY.SK • 28 Január 2014, 17:27 • 2 min
Dynamické váhy obmedzia preťažené kamióny a daňové úniky

BRATISLAVA - Využívanie dynamického váženia nákladných vozidiel má obmedziť počet preťažených kamiónov na cestách a zároveň znížiť daňové úniky. Zavedenie tohto systému ministerstvo dopravy intenzívne pripravuje už niekoľko mesiacov.

slovakia

left justify in out

Ešte tohto roku sa tak prepojí mýtny systém s automatickými váhami zabudovanými v cestách, čo by malo zefektívniť nielen kontrolu mýtnych pravidiel, ale aj opatrenia proti daňovým podvodom. Ako v utorok povedal rezortný štátny tajomník Viktor Stromček, mýtny systém po úpravách od začiatku tohto roka umožňuje získavať informácie o kamiónoch aj na cestách II. a III. triedy. Vďaka tomu je podľa neho v spolupráci s finančnou správou možné výrazne obmedzovať pohyb kamiónov, ktoré sa zúčastňujú na podvodoch s daňou z pridanej hodnoty (DPH).

V súčasnosti je na cestách osadených 48 dynamických váh a rezort dopravy plánuje ich počet rozšíriť. "Na to, aby sme pokryli všetky cezhraničné priechody, je potrebné rozšíriť brány o štrnásť kusov a existujúce treba ešte doplniť o rozšírený modul dynamického váženia," priblížil Stromček. Počet hraničných priechodov pre kamiónovú dopravu by sa mal pritom znížiť. Pre dynamické váženie je podľa štátneho tajomníka prípustná 5-percentná odchýlka oproti stacionárnym váham.

Projekt dynamických váh môže aj podľa finančnej správy zlepšiť situáciu pri dokazovaní daňových podvodov. "Vnímame to ako výrazný krok v spolupráci s ministerstvom dopravy pri boji s daňovými únikmi," informoval generálny riaditeľ sekcie daní a ciel finančnej správy Daniel Čech. Podľa novely cestného zákona, ktorá je účinná od začiatku tohto roka, má aj finančná správa oprávnenie vstupovať online do mýtneho systému.

"V blízkej budúcnosti bude systém dopracovaný, aby bol prepojený s mýtnym systémom a vedeli údaje identifikovať s ŠPZ-kou nákladného vozidla," uviedol Stromček. Za preťažené kamióny podľa neho nie sú zodpovední vodiči, ale tí, čo ich nakladajú. "Sledujeme to, aby preťažené kamióny nejazdili po cestách, alebo v prípade, keď sa to týka daňových podvodov, aby boli stíhaní tí, ktorí sú za to zodpovední," dodal.

Štandardom pri karuselových podvodoch je, že kamióny zvyknú jazdiť prázdne, alebo sa používajú rôzne iné metódy. "Pri dynamickom systéme váženia budeme schopní v spolupráci s ministerstvom dopravy efektívnejšie preukázať, že ide o neoprávnene nadmerný odpočet prípadne o daňový podvod," povedal Čech. Finančná správa vlani preverovala vyše 3 900 faktúr na prepravu napríklad do Maďarska, Poľska a Českej republiky s odpočtom DPH viac ako 350 mil. eur. Získavanie informácií o tom, či sa preprava naozaj uskutočnila, je podľa Čecha zdĺhavé. "Preto je pre nás veľmi dôležité, aby sme boli schopní práve s ministerstvom dopravy odhaliť prepravy, kedy môže ísť o karuselové podvody," dodal. Dôležité je tak čo najrýchlejšie získať informáciu o podvode pri preprave.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies