Do konca pôsobnosti vlády by malo odštartovať deväť projektov na R2, R4 a D1

NETKY.SK • 19 September 2017, 13:00 • 2 min
Do konca pôsobnosti vlády by malo odštartovať deväť projektov na R2, R4 a D1

BRATISLAVA - Do konca riadneho funkčného obdobia súčasnej vlády na jar 2020 by mala byť vysúťažená a prípadne aj začať výstavba na rýchlostných cestách R2, R4 a na diaľnici D1 v celkovej dĺžke vyše 90 kilometrov.

slovakia

left justify in out

Ministerstvo dopravy a výstavby SR predpokladá, že sa to môže stihnúť do roku 2019. Väčšina z deviatich pripravovaných prioritných projektov zatiaľ nemá zabezpečené financovanie. Zo zdrojov Európskej únie môže byť financovaná iba výstavba úseku R2 Košice, Šaca - Košické Olšany (21,25 km) a ak parlament neschváli uvoľnenenie dlhovej brzdy, ďalšie úseky by boli odkázané na štátny rozpočet.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most - Híd), ktorý je na tomto poste viac ako rok, na stretnutí s médiami v utorok informoval, že v tomto roku majú byť vyhlásené tendre na výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na R4 (4,3 km) a úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa (13,5 km). Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) už pripravuje súťaže na zhotoviteľa oboch stavieb, podmienkou je zabezpečiť finančné prostriedky na výstavbu.

Érsek bude musieť požiadať ministra financií o uvoľnenie peňazí zo zdrojov štátu na spomínané dva úseky R4 a R2. "Bez toho nemôžem vypísať súťaž, keď nemám finančné krytie. To sa predpokladá na päť rokov dopredu, nie teraz," upozornil Érsek.

V ďalších dvoch rokoch by mali byť podľa ministra dopravy vyhlásené súťaže najmä na úseky R2 na juhu Slovenska. "Prvé úseky, ktoré pôjdu do súťaže, bude potrebné potiahnuť zo štátneho rozpočtu. Pripravené sú ďalšie úseky R2, lebo lídri sa dohodli na tom, že tam potrebujeme stavať cestu, alebo aspoň rozšíriť, keďže je tam najväčšia nezamestnanosť," priblížil Érsek. "Pripravenosť je taká, že toto môžem zrealizovať, pokiaľ ešte budem tri roky ministrom," dodal minister.

Medzi deviatimi prioritnými stavbami do konca funkčného obdobia vlády sú aj prvá etapa rozšírenia úseku D1 Bratislava - Senec v časti po križovatku Triblavina (3,5 km), výstavba úsekov R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou (14,1 km), Kriváň - Mýtna (9,2 km), Zacharovce - Bátka (8,3 km), Bátka - Figa (6,2 km) a druhá etapa výstavby severného obchvatu Prešova na R4 (10,2 km).

Ak dlhová brzda nebude uvoľnená, podľa ministra dopravy treba zvážiť ďalší postup vo výstavbe diaľnic, ale aj realizácii železničných projektov, napríklad aj formou verejno-súkromného partnerstva (PPP). Do úvahy pripadá najmä problematický úsek D1 Turany - Hubová. "Sú rôzne možnosti financovania. Štát môže uzavrieť s bankami to isté, čo môže koncesionár (pri PPP projekte). Musíme vymyslieť nejakú formu, či to budú pôžičky, a nejaké riešenie nájsť," uviedol Érsek. Poslanci by podľa neho mali rozhodovať o dlhovej brzde na základe pripravenosti výstavby diaľnic a hustoty premávky.


 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Sidorova

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona