REPORTÁŽ: Do kín prichádza film o básnikovi Jozefovi Urbanovi

NETKY.SK • 28 November 2019, 12:00 • 2 min

Film Voda čo ma drží nad vodou priblíži divákovi život básnika Jozefa Urbana, ktorý bol plný vášne, búrlivosti ale aj smútku. Dramatickú postavu stvárnil komik Roman Pomajbo.

Jozef Urban bol slovenský básnik predovšetkým intelektu. Bol predstaviteľom stratenej generácie a jeho diela sú zaradené medzi tie najlepšie básne slovenskej literatúry, mnohé z nich boli aj zhudobnené. Filmové spracovanie jeho života je úsmevno – dramatické, zachytáva obdobie od nástupu na poetickú scénu, ale hlavne posledných sedem rokov jeho búrlivého života.

img

Za svoj život napísal Urban mnoho známych diel, medzi tie najznámejšie patrí liberta k muzikálu "Kráľ Dávid" a mnohých známych piesňových textov, ako napríklad "Vráť trochu lásky medzi nás", (Money Factor), "Len s ňou" (Miro Žbirka), ale hlavne "Voda čo ma drží nad vodou" (Elán).

img

Obsah

Básnik, ktorý bol aj človekom a ktorý bol zároveň aj svojim vlastným protikladom. Génius, ktorý jednoducho síce nebol schopný vyrovnávať sa s nástrahami každodennosti, ale už v svojej tridsiatke bol maturitnou otázkou. Film zachytáva Urbanov život, jeho lásky, nádeje, sklamania, pády a vzostupy a boj so svojimi vnútornými démonmi. Vrcholí práve napísaním textu "Voda čo ma drží nad vodou", popisuje autentické okolnosti jeho vzniku i obrovské nádeje, ktoré doň autor vkladal. Textu piesne, ktorej sa on už nedožil a tragicky zahynul pri autohavárii.

img

"Je to česť, zahrať si vo filme o človeku, ktorého veľa ľudí poznalo...Urobil som to najlepšie, ako som vedel," vyjadril sa herec Roman Pomajbo. „Každý herec chce hrať hlavnú rolu vo filme a ja som asi šťastný človek, pretože v paťdesiatke sa mi to splnilo,“ dodal. Napriek tomu, že veľa ľudí ho vníma ako komika, dramatickú rolu zvládol bravúrne. „Niekto sa ma spýtal, kto bude hrať Urbana? Ja som odpovedal Pomajbo. Oni mi odpovedali, že je to blbosť, lebo on je komik. Presne to ma donútilo ho obsadiť," vysvetľuje svoj výber režisér Tomáš Magnusek.

img

Réžia a obsadenie

Film režíroval Tomáš Magnusek, spoluator scenára bol Urbanov priateľ Ondej Kalamár. Hlavnou postavou filmu je herec Roman Pomajbo a vo filme sa predstavili aj herci ako Robo Roth, Andrea Růžičková – Kerestešová, Martin Dejdar, Lukáš Latinák, Jan Kanyza, Svatopluk Skopal, Miroslav Mejzlík, Jiří Wohanka, Jaroslav Kepka, Alena Procházková, Tomáš Magnusek, Oľga Záblacká, Vašo Patejdl a Ondrej Kalamár.

Kristian Kubis