Deviatakov by o pár rokov mohli testovať z cudzích jazykov

NETKY.SK • 16 September 2013, 15:07 • 2 min
Deviatakov by o pár rokov mohli testovať z cudzích jazykov

BRATISLAVA – Už o niekoľko rokov by mohli deviatakov testovať aj z cudzích jazykov. Zatiaľ vedomosti žiakov opúšťajúcich základnú školu na národnej úrovni testujú len zo slovenčiny a matematiky, ide o tzv. monitor.

slovakia

left justify in out

Testovanie pripravuje Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania. „Budeme vedieť, s akými jazykovými zručnosťami prichádzajú žiaci základných škôl na stredné školy, kde povinne z cudzích jazykov maturujú,“ uviedla na dnešnej tlačovej besede riaditeľka ústavu Romana Kanovská.

Zatiaľ nie je jasné, kedy by testovanie deviatakov z cudzích jazykov mohli spustiť a z akého jazyka budú testy písať. Momentálne je pripravený test z anglického jazyka. Podľa Kanovskej by najprv museli byť o týchto zmenách informovaní študenti prichádzajúci na druhý stupeň základnej školy, teda piataci. Zavedenie overenia schopností deviatakov z cudzích jazykov však závisí aj od toho, ako budú vyzerať osnovy na školách. V rámci zmien v štátnom vzdelávacom programe sa totiž uvažuje o tom, že by anglický jazyk nebol od tretieho ročníka na základnej škole povinný, uvažuje sa aj o tom, aby na druhom stupni vypadol druhý povinný cudzí jazyk. „Keď sa celkom vyrieši otázka, či bude jeden cudzí jazyk na druhom a prvom stupni základných škôl a ktorý cudzí jazyk to bude, tak potom, keď sa táto koncepcia ustáli, tak vieme nastaviť časový rozvrh testovania jazykov,“ doplnila Kanovská. Štátny vzdelávací program predložil Štátny pedagogický ústav na verejnú diskusiu, ktorá potrvá do konca októbra. 

V rámci projektu, počas ktorého odborníci pripravili test z anglického jazyka pre deviatakov, vznikla aj zbierka uvoľnených úloh pre učiteľov. „Keď budú s takýmito úlohami a testami pracovať so žiakmi na hodinách angličtiny v deviatom ročníku, tak ich pripravia na toto testovanie, ktoré sa v budúcnosti plánuje,“ doplnila Kanovská. 

V rámci odbornej konferencie k hodnoteniu kvality vzdelávania základných a stredných škôl dnes v Bratislave vystupujú aj hostia zo zahraničia. Ide o záverečnú konferenciu k projektu s názvom Hodnotenie kvality vzdelávania na základných a stredných školách v SR v kontexte prebiehajúcej obsahovej reformy vzdelávania. Jeden z hostí, nezávislý konzultant v tejto oblasti z Holandska Steven Bakker upozorňuje na to, že v postsocialistických krajinách prepukol „boom“ v testovaní a pri hodnotení vzdelávania na školách sa kladie priveľký dôraz na testovanie žiakov. Pri hodnotení testov však podľa neho existujú limity. „Škola, ktorá posunie študentov z úrovne F na úroveň B, by mohla byť považovaná za lepšiu školu ako tá, ktorá ho posunie z úrovne B na A,“ povedal dnes Bakker. Riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Kanovská nemá pocit, že by sa na Slovensku testovanie preceňovalo. „Nerobia sa rozhodnutia na základe výsledku monitoru deviatakov alebo maturity smerujúce k zániku školy alebo finančným rozdielom pri hodnotení škôl,“ hovorí Kanovská. Ak by však k tomu politika vzdelávacieho systému smerovala, mohlo by to podľa nej mať negatívny dopad na vzdelávací systém. „Prikláňame sa k tomu, že nestačí jeden test, ktorý by hovoril o kvalite školy, ale to, ako škola potiahla žiakov dopredu,“ uzavrela. 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona