BERLÍN - Búrky, štrajky a konkurencia diaľkových autobusov v tomto roku tvrdo zasiahli Deutsche Bahn (DB) a ohrozili aj splnenie cieľov hospodárenia. Informoval o tom denník Handelsblatt.
Finančný riaditeľ DB Richard Lutz vyjadril nespokojnosť s aktuálnou situáciou. "Zisk pred zdanením a úrokmi, tzv. Ebit, na úrovni 2,2 miliardy eur považujem medzičasom za nepravdepodobný." Len búrka Ela, ktorá na jar zasiahla najmä Severné Porýnie-Vestfálsko, stála koncern 60 miliónov eur. Náklady na štrajk rušňovodičov vyčíslil Lutz zhruba na 100 miliónov eur a čoraz tvrdšia konkurencia diaľkových autobusov znižuje zisk o ďalších asi 120 miliónov eur.
Lutz uviedol, že nejde o jediné faktory, ktoré prispeli k nesplneniu cieľov. Obavy vzbudzuje, napríklad logistická divízia. DB čelí konkurencii na všetkých trhoch a hrubý zisk sa odhaduje asi na dve miliardy eur. Po odpočítaní úrokov, daní a dividend na úrovni 700 miliónov eur zostane pod čiarou približne len 200 až 300 miliónov eur. "A to je pre naše plány, konkrétne investície do ďalšieho rozvoja, príliš málo," skonštatoval Lutz.
Finančný šéf očakáva ťažkú situáciu spoločnosti aj na budúci rok. Tarifný konflikt s odbormi sa aj napriek určitému pokroku stále nekončí, konkurencia diaľkových autobusov pretrváva a pripraví koncern v strednodobom horizonte až o 240 miliónov eur. I keď nízke ceny nafty nahrávajú železniciam do karát, no rovnako aj autobusovej preprave. A dodatočne sa vďaka tomu stáva atraktívnou aj osobná automobilová doprava.
Podľa Lutza mieni koncern investovať do kvality a ekológie, no zároveň pripravuje zamestnancov na úsporné opatrenia. Za trvalú alternatívu rozhodne nepovažuje financovanie investícií ďalším zadlžovaním. Úvery v účtovníctve dosahujú vyše 16 miliárd eur.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies