BRATISLAVA – Názory odborníkov sa stretávajú v jednom najdôležitejšom bode, vysokú nezamestnanosť menšiny treba riešiť už v školských laviciach.
Zmierniť vysokú mieru nezamestnanosti a všeobecný nezáujem rómskej menšiny o prácu treba budovať v útlom detskom veku. Snažiť sa ovplyvniť a zmeniť myslenie človeka v období, kedy je ešte relatívne veľká šanca na úspech. V Starej Ľubovni presunuli šesť žiakov z čisto rómskej školy do bežnej základnej školy. U detí zachytili veľký pokrok.
„Decká zrazu vnímajú svet úplne inak. Majú oveľa viac príležitostí, nadobudli nové priateľstvá. Musia sa naučiť mnohým bežným veciam,“ opisuje Peter Gomolák z organizácie ETP. Deti vnímajú to, že na ich pleciach je viac zrazu oveľa viac zodpovednosti k vyučovaniu.
Organizácia spustila projekt mentoringu, ktorý má napomáhať mladým Rómom napredovať vo svojom profesijnom živote, plniť si svoje sny, hlavne môcť si dovoliť a chcieť mať vlastné veľké plány. Aby týmto ľuďom ukázali, že nie je nič nemožné, na to aby sa mohli venovať tomu čo ich baví, si stačí zadať cieľ a držať sa ho s čím samozrejme súvisí trénovanie svojej cieľavedomosti a trpezlivosti.
Politici však doteraz neponúkli žiadne efektívne a dlhodobé riešenie problému sociálne vylúčenú komunitu. Obviňovať menšinu z toho, že sa im nechce pracovať je to najjednoduchšie, upozorňuje Centrum pre výskum etnicity a kultúry. Treba prinášať nové riešenia, nápady a hlavne pracovať s problémovými občanmi. „Rómom to nepomáha k tomu, aby získali prácu, keďže tento systém neobsahuje žiadnu motiváciu“, vyjadrila sa výskumníčka centra Jarmila Lajčáková
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies