Čo môže ľudí motivovať, aby presadli z áut do MHD či na bicykel?

NETKY.SK • 9 Október 2020, 12:19 • 2 min
Čo môže ľudí motivovať, aby presadli z áut do MHD či na bicykel?

BRATISLAVA - Obyvatelia miest v západnej Európe začali vo väčšej miere využívať verejnú dopravu, čo automaticky prispelo k skvalitneniu ovzdušia, kvalite života a v neposlednom rade aj k menej preplneným cestám. Paradoxom je, že táto skutočnosť platí v mestách, nie však na vidieku, kde ľudia ešte stále viac preferujú individuálnu dopravu.

slovakia

left justify in out

Výsledky priniesol štatistický úrad Eurostat. Aj napriek tomu, že ľudia často považujú život na vidieku za ekologickejší, v konečnom dôsledku to nemusí byť vôbec pravda. Štatistiky ukazujú, že Európa je jedným z najurbanizovanejších kontinentov, kde sa až 80% obyvateľov sústreďuje v mestách. 

 

Auto využíva takmer každý

Na základe dát z Eurostatu je najčastejšie využívaným dopravným prostriedkom auto. V roku 2017 až 83% obyvateľov využívalo na dopravu vlastné auto.

 

img

 

Najmenej, 71% obyvateľov v Maďarsku a najviac, až 90% v LitveZ pohľadu využívania individuálnej dopravy sa Slovensko umiestnilo tretie od konca. Autá na dochádzanie využívame na úrovni 74%

 

Urbanizácia neznižuje počet áut na cestách

Aj napriek silnej urbanizácii a presunu jej obyvateľov do mestských oblastí, hromadná doprava stále nedokáže u Európanov dostatočne nahradiť auto.

 

„Na rozhodovanie ľudí samozrejme vplývajú rôzne lokálne faktory v jednotlivých krajinách, ako napr. dopravná infraštruktúra, úroveň a cena verejnej dopravy, dopravné zápchy a v neposlednom rade aj množstvo nehôd na cestách, ktoré pribúdajú so zhusťovaním premávky. Vidíme to aj na štatistike nehodovosti v PZP či v havarijnom poistení,“ vysvetľuje hovorca Groupama, Ivan Bobošík.

 

img

 

10 najzelenších miest v Európe

Štúdia, ktorú vypracovala spoločnosť Compare the Market vyhodnotila na základe desiatich faktorov, najzelenšie európske mestá.

 

V štúdii sa zamerali na faktory ako kvalita života, znečistenie ovzdušia, množstvo cyklotrás, počet hodín strávený v dopravných zápchach, percento obyvateľov, ktorí idú do práce pešo, na bicykli alebo MHD. Zohľadnili tiež množstvo CO2 vyprodukované jednou osobou či kvalitu vody.

 

img

 

Objektívne najlepšie skóre dosiahla Viedeň, ktorá má až 1300 km cyklotrás, vysokú kvalitu vody a až 83% obyvateľov Viedne chodí do práce pešo, na bicykli alebo verejnou dopravou. V prvej trojke skončili ešte švajčiarsky Bern a fínske Helsinky.

 

Ekológia a doprava

Kľúčom k ekologickejšiemu spôsobu života je snaha znížiť počet áut na cestách a presunúť ľudí na chodníky, cyklochodníky alebo do MHD. Čo môže zlepšiť iba skvalitnenie a vyššia frekvencia verejnej dopravy či dobudovanie cyklotrás. 

 

Tieto kroky uvoľnenia premávku v meste, prispejú k skvalitneniu ovzdušia a znížia produkciu emisií. Vo všetkých 25-tich mestách, ktoré boli v štúdii zahrnuté a obyvatelia do veľkej miery využívajú hromadnú dopravu či bicykle sa zaradil Štokholm, Kodaň, Oslo či Amsterdam. 

 

img

 

Bratislava sa umiestnila na 12. mieste v rebríčku. Štúdia vyhodnotila, že verejnú dopravu či bicykel na ceste do práce využíva iba 69% ľudí.

 

Dôvodom je, že hlavné mesto výrazne zaostáva v počte kilometrov cyklotrás. Odborník sa tiež domnieva, že tento problém môže z časti vyriešiť aj elektromobilitá, o ktorú prejavujú Slováci čoraz väčší záujem.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Katarina Zakova
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies