Testovaných na slovensku
17639
Infikovaných na slovensku
581
Infikovaných svetovo
1434886
Úmrtí svetovo
82191
Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
8. apr. 2020Albert
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
07.10.2019 16:18 Relax
Čo ľuďom na jeseň v jedálničku najviac chýba?
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
07.10.2019 16:18 Relax

Čo ľuďom na jeseň v jedálničku najviac chýba?



S príchodom chladnejších jesenných dní, pri zmenách teplôt a kratších dní dochádza k výraznému oslabeniu nášho imunitného systému a tým pádom aj k väčšej náchylnosti na choroby.


Do jedálnička je tak potrebné dodať potraviny, bylinky či koreniny, ktoré telo dokonale prehrejú a vitamíny a minerály, ktoré posilnia imunitu.

 

Na jeseň by sa do jedálnička mali vracať hutnejšie pokrmy ideálne zo sezónnych surovín. Konzumácia čisto sezónnych produktov nám bez problémov zabezpečí dostatok vitamínov, minerálov a živín, pretože z prírody máme v každom ročnom období k dispozícii práve to, čo najviac potrebujeme.

 

Dobré je ale tiež nezabúdať na potraviny bohaté na bielkoviny, a teda mliečne výrobky, chudé mäso, ryby, vajcia, strukoviny či obilniny.

 

Pre prehriatie organizmu je dobré jedlá obohatiť korením, ktoré prekrvuje sliznice, čo posilní ich obranu proti chorobe. Z korenín možno odporučiť papriku, čierne korenie, sušený zázvor alebo čili, k pikantnosti ale prispeje aj cibuľa, cesnak alebo pór.

 

Zvýšenie príjmu vitamínov a minerálov

 

Jedným z vitamínov, ktorý je spájaný s posilnením imunitného systému a prevenciou prechladnutia, je vitamín C. Vzhľadom na to, že majú mnohí jedinci tendenciu s nástupom chladnejšieho počasia konzumovať menej čerstvého ovocia a zeleniny, nie je od veci porozhliadnuť sa aj po doplnku stravy. Často ho zoženiete v kombinácii s ďalšími vitamínmi či niektorými minerálmi.

 

Pri užívaní doplnkov je ale vždy potrebné riadiť sa pokynmi výrobcu (nikdy neprekračujte odporúčanú dennú dávku, niektorými vitamínmi a minerálmi je totiž možné sa predávkovať). Ak súčasne užívate lieky či iné doplnky stravy, poraďte sa radšej s lekárom.

 

 

V posilňovaní imunity majú dôležitú úlohu aj vitamíny skupiny B, ktoré pomáhajú aj s únavou a pri stresových situáciách. Svoju dôležitú úlohu zohráva ale aj vitamín A, najmä v prevencii dýchacích ťažkostí.

 

Z minerálov sú pre posilnenie imunity najdôležitejšie selén a zinok. Selén má stimulačný účinok na imunitný systém, posilňuje totiž tvorbu aktivovaných T-lymfocytov a chráni pred oxidačným stresom, ktorý je zapríčinený voľnými radikálmi a prejavuje sa najmä vyčerpaním a chronickou únavou.

 

Zinok je silným antioxidantom a podporuje množstvo biologických funkcií, vrátane podpory imunity.

 

Ďalším z minerálov, ktoré naše telo nielen na jeseň potrebuje, je horčík. Okrem toho, že podporuje silnú imunitu, sa tiež sa podieľa na správnej činnosti metabolizmu, svalov i nervovej sústavy. Oceníte ho teda aj pri jesennej únave či všadeprítomnom strese.

 

Telu prospešné je aj železo, ktoré sa podieľa na transporte kyslíka v tele a ďalších procesoch, ktoré hrajú v silnom imunitnom systéme rolu.

 

Blahodarné omega-3 mastné kyseliny a vitamín D

 

S ubúdajúcim slnečným svitom je tiež dobré hľadieť na zvýšený príjem vitamínu D, ktorý stimuluje aktivitu bielych krviniek a pozitívne pôsobí na nervový systém. Jeho prírodnými zdrojmi sú slnečný svit a rybie či morské produkty.

 

Rybí tuk naviac obsahuje prospešné omega-3 mastné kyseliny DHA a EPA, ktoré si naše telo nevie samo vytvoriť, a je potrebné ich získavať stravou či doplnkami. Pozitívne pôsobí najmä na činnosť srdca, mozgu a zraku, ale aj v boji proti rôznym zápalom.

 

Probiotiká

 

Probiotiká (telu prospešné baktérie) priaznivo ovplyvňujú stav črevnej mikroflóry. Veľká časť buniek imunitného systému sa totiž nachádza v črevnej sliznici, probiotické baktérie podporujú ich rast. Udržujú v črevách potrebné pH, čím prispievajú k dobrému stavu imunitných buniek a následne k posilneniu obranyschopnosti organizmu.

 

Nájdete ich napríklad v kyslých mliečnych výrobkoch či v kvasenej zelenine napr. kapuste, mrkve či v redkvičkách.



reklama


reklama


Zdroj: netky BL

Foto:  Unsplash



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok