ČESMAD považuje za prioritu úpravu výšky sadzieb mýta

NETKY.SK • 5 August 2013, 15:31 • 2 min
ČESMAD považuje za prioritu úpravu výšky sadzieb mýta

BRATISLAVA - Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia v rámci prípravy nového zákona o výbere mýta považuje za prioritu úpravu výšky sadzieb s väčším zohľadnením nových automobilov pred starými. V niektorých európskych krajinách, kde funguje výber mýta, napríklad v Nemecku, Českej republike či Rakúsku, podľa združenia ekologické vozidlá platia oveľa menej ako staré autá v najnižšej kategórii.

slovakia

left justify in out

"Rozdiel sadzieb sa v týchto štátoch pohybuje až okolo 70 %, u nás je 2 - 4 %. Trváme na tom, aby boli predložené sadzby, ktoré budú niekde pri takýchto percentách rozdielu," povedal generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich.

Dopravcovia majú výhrady voči rozširovaniu platenia mýta na ďalších šiestich úsekoch ciest I. triedy v dĺžke 225 kilometrov. "Sú to cesty, ktoré nie sú súbežné, čo by sme ešte ako tak prijali, aby sa neobchádzali spoplatnené úseky. Nie sú to žiadne nové cesty," uviedol Reich s tým, že aj o tom budú na ministerstve dopravy ešte rokovať. "Nie je to najväčší problém, ale aj napriek tomu si myslíme, že spoplatnenie ciest I. triedy by sa malo robiť len na úsekoch, ktoré sú nové, ak ich niekto obchádza a nielen preto, že sa tam zvýšila intenzita dopravy," dodal zástupca ČESMAD-u.

Automobily nad 3,5 tony by mohli v budúcom roku platiť mýto navyše na cestách I. triedy č. 51 Nitra - Levice - Hontianske Nemce, č. 75 Nové Zámky - Šarovce - Dolné Semerovce, č. 70 Dolný Kubín - Kraľovany, č. 18 Vranov nad Topľou - Hanušovce nad Topľou - Lipníky, č. 15 Vranov n/T - Domaša - Stropkov a č. 79 Vranov n/T - Hriadky - Trebišov - Slovenské Nové Mesto.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. už skôr zdôvodnila návrh na rozšírenie platenia mýta na cestách I. triedy tým, že ide o úseky zo značným podielom ťažkej tranzitnej dopravy. Ministerstvo dopravy zároveň potvrdilo, že o prípadnom rozširovaní spoplatnenia, ale aj zmenách v sadzbách mýta sa ešte rokuje. Príprava nového zákona o výbere mýta, ktorý bude obsahovať viaceré zmeny, sa podľa rezortu blíži k záveru.

Dopravcovia by podľa Reicha neboli proti tomu, keby sa mýto platilo na všetkých cestách, vrátane komunikácií II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávnych krajov. V takom prípade by však žiadali automatické zrušenie dane z motorových vozidiel, ktorú platia v rozdielnej výške za "dvojky" a "trojky" v jednotlivých krajoch. Pripravovaný návrh zákona o dani z motorových vozidiel počíta s tým, že poplatky by mali byť jednotné vo všetkých krajoch.

ČESMAD chce tiež dosiahnuť primerané zníženie výšky tejto dane o príslušný podiel podľa toho, na koľkých cestách je zákaz vjazdu pre kamióny. "Ak nemôžeme jazdiť, treba znížiť daň o toľko percent, koľko je menej prejazdných ciest," navrhol Reich. Na cestách II. a III. triedy v regiónoch sa podľa neho pripravuje ďalšie rozšírenie zákazu vjazdu pre ťažké nákladné automobily.

Krajské a miestne samosprávy, ale aj obyvatelia miest a obcí, cez ktoré regionálne cesty vedú, sa pravidelne sťažujú na zvýšenú nákladnú dopravu, poškodzovanie komunikácií, ako aj jej nepriaznivý vplyv na život v obydliach vedľa týchto ciest. Automobily podľa nich jazdia po cestách II. a III. triedy niekedy aj preto, aby sa vyhli plateniu mýta na spoplatnených cestách.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies