Česká automobilka Tatra vlani zarobila vyše 14 miliónov eur

NETKY.SK • 4 Apríl 2016, 15:10 • 2 min
Česká automobilka Tatra vlani zarobila vyše 14 miliónov eur

KOPŘIVNICE - Česká automobilka Tatra má za sebou dobrý rok. Vlani zarobila 390 miliónov Kč (14,43 milióna eur). Spoločnosť tak svojim majiteľom prináša zisk. Informoval o tom portál ihned.cz.

slovakia

left justify in out

Pred tromi rokmi to vyzeralo, že ďalšia tradičná česká značka to má spočítané. Kopřivnická Tatra prerobila v roku 2012 takmer 1 miliardu Kč, ďalších 1,5 miliardy Kč dlhovala a viac ako 1000 ľudí sa bálo o prácu. Firmu nakoniec prevzalo duo podnikateľov Jaroslav Strnad a René Matera. A Tatrovke sa opäť darí.

 

"Len za rok 2015 zarobila Tatra viac, než za koľko ju kúpili a koľko do nej museli investovať," hovorí v rozhovore pre HN Petr Rusek, šéf predstavenstva firmy a dlhoročný spolupracovník Strnada. Vlani mala firma pri tržbách 3,7 miliardy Kč čistý zisk 390 miliónov Kč, čo je o tretinu viac než v roku 2014.

 

Hlavným vstupným nákladom pritom bola na jar 2013 kúpa pohľadávok vo výške 650 miliónov korún od dvoch bánk, údajne za menej ako polovicu ich hodnoty. Nasledovali investície do prevádzky. Ešte v tom roku potom dostalo nové vedenie Tatru z miliardovej straty do zisku 170 miliónov Kč.

 

Zhruba štyri pätiny produkcie kopřivnickej firmy dnes smerujú na vývoz do zahraničia. "Najdôležitejšie trhy tohto roku sa okrem Česka a Slovenska ponesú v farbách Indie, Nemecka, Egypta alebo Jordánska. Celkovo chceme vyvážať zhruba do dvadsiatky krajín," uviedol obchodný riaditeľ Tatrovky David Pípal.

 

Firma okrem kompletných áut často dodáva samotné podvozky. Podľa Pípala bude z avizovaných 1300 vyrobených áut v tomto roku pomer podvozkov a hotových áut zhruba jedna ku dvom.

Tatra rozvíja aj ďalšie možnosti spolupráce. "Vlani sme napríklad uzavreli zmluvu s indickým štátnym podnikom BEML na dodávku takzvaných CKD súprav pre výrobu Tatroviek v hodnote 300 miliónov korún," uviedol Pípal.

 

To znamená, že Tatra do Indie dodá súpravy, ktoré obsahujú podvozok, motor a kabínu rozložené do kontajnerov. V Indii potom prebieha finálna montáž a výroba nadstavby podľa ich potrieb. Práve zapojenie lokálnej výroby môže byť podľa zástupcov Tatry lákadlom pre niektorých zákazníkov.

 

India všeobecne je pre Kopřivnickú firmu dôležitá. Dalo by sa dokonca povedať, že to boli problémy na indickom trhu, ktoré zapríčinili kolaps firmy v rokoch 2011 a 2012. Ind Ravinder Kumar, ktorému patrilo 40 % firmy, bol v Indii obvinený z ponúkania úplatkov. A do Indie sa tak v roku 2012 nevyviezol ani jeden z plánovaných 450 vozov.

 

Dnešný šéf predstavenstva Rusek preto v roku 2013 odišiel do Indie, aby dohodol obnovenia dodávok ešte predtým, než noví majitelia vôbec oficiálne ovládli firmu. Vozový park indickej armády totiž obsahuje vyše 10.000 Tatroviek. A aj keby sa nedodávali žiadne nové autá, servis a predaj náhradných dielov sú veľmi dobrý biznis. "Návrat sa nám však vydaril a dnes tento trh na predajoch patrí medzi našich päť top destinácií," uviedol k tomu obchodný riaditeľ Pípal.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies