BSK plánuje budovať nové električkové a železničné trate, záchytné parkoviská a prestupné terminály. Keďže v Bratislave aktuálne prebieha množstvo stavebných prác na kľúčových úsekoch, začiatok školského roka bol veľmi náročný a na cestách sa tvorili rozsiahle kolóny.
Ako poznamenala župa, negatívne dopady spôsobené meškaním do práce alebo školy, problémové parkovanie, hluk spôsobený individuálnou dopravou či zlá kvalita ovzdušia sú faktory, ktoré výrazným spôsobom znižujú kvalitu života. V Pláne udržateľnej mobility bratislavská župa tiež predstavila aj riešenia spomínaných problémov.
Verejná doprava je kľúčová
„Náš plán mobility pre kraj je postavený predovšetkým na rozvoji verejnej dopravy. Do toho patrí najmä budovanie nových električkových a železničných tratí, prestupných terminálov a záchytných parkovísk. Električky ani vlaky na rozdiel od áut nestoja v zápchach. Navyše, ide o ekologický spôsob dopravy,“ povedal bratislavský župan Juraj Droba.

Cieľom BSK je zvýšiť kapacitu železničných tratí, posilniť hromadnú dopravu, podporiť nemotorové druhy dopravy a efektívnejšie organizovať dopravný systém.
„Chceme zvýšiť využívanie verejnej dopravy širokou skupinou obyvateľov a návštevníkov kraja, a zabrániť vznikom kapacitných problémov v dopravnej sieti, predovšetkým v oblasti osobnej cestnej dopravy. Medzi sekundárne benefity možno následne zaradiť znižovanie uhlíkovej stopy, zlepšenie kvality ovzdušia a životného prostredia, ale aj lepšiu finančnú efektívnosť verejnej dopravy, či zníženie dopravnej nehodovosti,“ uviedla riaditeľka Odboru stratégie, územného rozvoja a riadenia projektov BSK Barbora Lukáčová.

Priority v železničnej doprave
- posilnenie výkonnosti úseku Bratislava Nové Mesto – Podunajské Biskupice a realizácia odbočky Ružinov
- prestavba dopravného uzla Bratislava Vinohrady/Predmestie
- skapacitnenia trate v smere do Senca a Komárna
- vybudovanie druhej traťovej koľaje na úseku Hlavná stanica – Nové mesto
- elektrifikácia železničnej trate v úseku z Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom (v rámci projektu Twin City Rail)
- revitalizácia úseku Predmestie – Filiálka s úvahou predĺženia trate až po autobusovú stanicu Nivy
- plán udržateľnej mobility prichádza aj s návrhom novej železničnej trate do Pezinka cez Slovenský Grob a Chorvátsky Grob
Priority v oblasti električkovej dopravy
- vybudovanie trate Bosákova – Janíkov Dvor v Petržalke
- predĺženie Ružinovskej radiály po plánovaný prestupný terminál Ružinov
- predĺženie Dúbravsko-karloveskej radiály po Terminál integrovanej osobnej prepravy BORY
- v dlhodobom horizonte: vybudovanie novej električkovej trate do Podunajských Biskupíc, do fabriky Volkswagen a prepojenie Kamenného námestia s Košickou ulicou cez Mlynské Nivy.
Vznikne osem nových záchytných parkovísk
Župa chce zároveň pokračovať vo výstavbe prestupných terminálov, ktoré cestujúcim zjednodušia prestup medzi rôznymi druhmi dopravy.
V Bratislavskom kraji v poslednom období vzniklo päť záchytných parkovísk, resp. prestupných terminálov v Pezinku, Svätom Jure, Malackách, Ivanke pri Dunaji a Šenkviciach.
V pláne je vybudovanie ďalších ôsmich takýchto parkovísk. Konkrétne v Zohore, Rohožníku, Modre, Plaveckom Štvrtku, Veľkom Biely, Miloslavove, Závode a v Rovinke.
