Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
17. máj. 2022Gizela
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
Dáta o správaní ľudí na internete sú pre obchodníkov veľmi cenné.
Dáta o správaní ľudí na internete sú pre obchodníkov veľmi cenné.
04.02.2020 11:13 Veda a Technika
Avast zbieral dáta jeho užívateľov a predával ich za milióny eur
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
04.02.2020 11:13 Veda a Technika

Avast zbieral dáta jeho užívateľov a predával ich za milióny eur



Dáta o tom, ako sa správajú ľudia na internete, sú pre obchodníkov veľmi cenné. Poskytujú totiž informácie o zákazníkoch. V súvislosti s aktuálnou kauzou českej antivírusovej firmy Avast, ktorá podľa medializovaných zistení predávala anonymizované dáta o používateľoch, na to upozornil expert Vladimír Palečka.


"To, ako sa správajú ľudia na internete, sú veľmi cenné dáta pre obchodníkov, keďže poskytujú prehľad o online správaní zákazníkov. Firmy chcú vedieť, čo vyhľadávate, za akým účelom a na čo pritom klikáte," vysvetlil Palečka.

 

 

Ako ochrániť svoje dáta?

Spôsob, ako sa pred niečím podobným chrániť, je podľa neho pomerne jednoduchý. "V prvom rade si vždy treba prečítať podmienky pri inštalácii programov. Väčšina ľudí to nerobí, práve v nich však býva uvedené, v akej miere program dáta zhromažďuje. Podobne je to aj s aplikáciami, treba si dôsledne kontrolovať, aké povolenia od nás požadujú, či už je to prístup k fotkám, hovorom alebo správam," upozornil Palečka. Práve nami uvedený súhlas využívajú spoločnosti na zber dát a prípadný následný predaj.

 

Kauza Avast

Avast a jeho bezplatný antivírusový program zhromažďoval údaje o tom, ako sa ľudia správajú na internete a tie následne v anonymizovanej forme predával veľkým spoločnostiam ako Google, Pepsi či Microsoft za milióny dolárov.

 

 

Program, ktorý mal slúžiť ako virtuálna ochrana, zneužil dôveru svojich klientov a so svetom zdieľal ich najosobnejšie údaje. Tieto dáta predával Avast, ktorý eviduje mesačne až 400-miliónov užívateľov, skrz svoju dcérsku firmu Jumpshot. Po medializácii škandálu činnosť firmy Jumpshot zastavili. "Mrzí nás, že tento krok bude mať dopad na zamestnancov spoločnosti Jumpshot, veľmi si vážime ich prácu a prispenie. Budeme sa snažiť spraviť celý proces pre nich čo najjednoduchší," vyjadril sa pre slovenský portál Ondřej Vlček, generálny riaditeľ spoločnosti. 

 

Čoho sa ukradnuté dáta týkali?

Napriek tomu, že firma dáta predávala v anonymizovanej forme, podľa odborníkov nie je vôbec komplikované priradiť ich ku konkrétnym užívateľom. Informácie sa týkali napríklad toho, aké internetové stránky si používatelia pozerali, čo vyhľadávali na Googli či v mapách, aké videá pozerali na Youtube alebo čo hľadali na pracovnej sociálnej sieti Linkedin.

 

 

 

 



reklama


reklama


Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.


Zdroj: TASR/netky Gabriela Nagyová

Foto:  Unsplash, Avast



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok