DETROIT – Americká automobilka Ford ešte v roku 1958 vyvinula koncept, ktorý dostal meno Nucleon. Ako už názov napovedá, jednalo sa o vozidlo na jadrový pohon s malým reaktorom.
O viac ako polstoročie neskôr sa tento nápad znova dostáva do pozornosti technologických odborníkov a vývojárov.
Spoločnosť Laser Power Systems už dlhodobo pracuje na vývoji nového typu turbínového elektrického generátoru, ktorý funguje na princípe nukleárnej technológie. Základom je nový typ laseru, ktorý dokáže získavať energiu z tória.
Tórium je rádioaktívny kovový chemický prvok s atómovým číslom 90. Vďaka veľmi dlhému polčasu rozpadu jadier tória je možné tento prvok nájsť v horninách zemskej kôry a je potenciálnym palivom v jadrovej energetike. Je podobný uránu, avšak jeho výhodou je relatívne ľahká dostupnosť, výrazne nižšia produkcia jadrového odpadu a hlavne sa z neho nedajú vyrábať jadrové zbrane.
Je tórium bezpečný zdroj energie?
Niektorí odborníci tvrdia, že práve tórium je cesta k vývoju novej generácie bezpečnejších a čistejších jadrových elektrární.
Nukleárny pohon na báze tória nie je žiadnym prevratným objavom. Jedná sa o uzavretý systém, v ktorom tóriový laser zahrieva kvapalinu (vodu), ktorá sa následne mení na paru poháňajúcu turbínu. Tá zase následne vyrába elektrickú energiu.
Podľa spoločnosti Laser Power Systems by pohonná jednotka s výkonom 250 kW mohla vážiť približne 230 kilogramov. Vďaka tomu by sa mohla jednoducho montovať do automobilov a na osem gramov tória by bolo možne prejsť až neuveriteľných 500.000 kilometrov!
Prečo to ešte nie je v sériovej výrobe?
Možno ste si aj vy položili otázku, že z akého dôvodu sa to nepoužíva v dnešnom modernom automobilovom priemysle, keď to tu už bolo pred vyše 50 rokmi? Reálne predpoklady na masové využitie sa pravdepodobne blížia k nule...
Pre šéfa spoločnosti Laser Power System Charlesa Stevensa je tento koncept montovania malého jadrového reaktoru do automobilov skôr cestou k mediálnej pozornosti. Ešte v roku 2009 predstavil na autosalóne v Chicagu koncept Cadillacu na tóriový pohon.
Podľa Stevensa sú však možnosti využitia tóriového pohonu ďaleko väčšie, keďže dnešná technológia umožňuje stavať pohonné jednotky s výkonom v megawattoch. Práve preto je tórium najlepšou alternatívou k rope, zemnému plynu, uhliu a ďalších fosílnych palív. Avšak toto je už celkom iný príbeh...
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies