Americký umelecký magazín pre oblasť Chicaga zverejnil editoriál Daniela Johansona, ktorý zaútočil na chicagskú operu. Vadí mu, že jej program zahŕňa iba samých bielych a mužských skladateľov.
"Sme hrdí na to, že vám prinášame rozmanitý program a sezóna 2018/19 nebude výnimkou. Verdi a Puccini v celej ich vášni, elegantnýHandel a Mozart, romantický Massenet, mocný Strauss a Wagner - bohatstvo, ktoré urobí túto sezónu nezabudnuteľnou, neberie konca," píše sa v programe opery.
Johanson je podľa jeho slov tiež biely muž a vadí mu, že klasická hudba vyjadruje bielu nadvládu už po storočia. Dávať v súčasnosti do repertoáru len diela bielych mužov vraj nahráva rasistickým tendenciám. Nepopiera, že talianska operná tradícia je bohatá, ale americká inštitúcia by vraj mala reflektovať, že je založená na pôde amerických Indiánov a jej ekonomika bola vybudovaná prácou otrokov.
Na záver tvrdí, že sa samozrejme neusiluje o to, aby sa klasické diela cenzurovali, ale veľké opery by sa mali otvoriť autorom z radov žien, homosexuálov alebo farebných ľudí.
Klasická hudba je večná pre svoju krásu a kvalitu, ktorá si i po stovkách rokov nachádza svojich poslucháčov. Keď nejaký farebný transsexuál zloží operu, z ktorej sa všetci posadia na zadok, je isté, že si na nejakú opernú scénu cestu nájde, oponuje mu server Stredoevropan.cz. Tak totiž funguje trh, dodáva.
Pravdou je, že klasická hudba je biela vec. Aj keď BBC v nejakom seriáli už čoskoro určite ukáže Mozarta alebo Beethovena ako černocha alebo Aziata, stále platí, že skladatelia klasickej hudby boli európski velikáni. Tiež je jasné, že bude pribúdať pokusov o ich vytlačenie z operných a koncertných siení v tomto protibielom ťažení protibielych aktivistov.