Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
Zatvoriť
Časová os: Logá svetových automobiliek
18. apr. 2021Valér
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
Tento článok sa nachádza v sérii Logá svetových automobiliek. Otvorte časovú os udalostí.
História automobilky sa začala písať ešte za čias Rakúsko-Uhorska.
História automobilky sa začala písať ešte za čias Rakúsko-Uhorska.
03.09.2019 17:03 Relax
Ako sa do loga Škody dostal jej netradičný tvar s okom?
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
03.09.2019 17:03 Relax

Ako sa do loga Škody dostal jej netradičný tvar s okom?



BRATISLAVA – Po dlhšej dobe sa opäť vraciame k vývoju automobilových značiek. Čo tak prejsť na dobre známu značku, ktorej materská spoločnosť sa nachádza v meste Mladá Boleslav v susednej Českej republike?


História loga dobre známej Škody sa začala písať ešte za čias Rakúsko-Uhorska. Koncom roku 1895 sa dvaja Václavovia Laurin a Klement, ako vášniví cyklisti rozhodli spojiť svoje sily pre budovanie novej značky bicyklov. 

 

 

Vtedajšia situácia v krajine bola výrazne odlišná od tej dnešnej. Slováci ani Česi nemali vlastné štáty, aj keď sa od Uhrov (Maďarov) a Rakúšanov viditeľne líšili. Preto bola v tomto období väčšina Čechov zarytými patriotmi. Aj to viedlo Laurina a Klementa k tomu, aby svoje bicykle predávali pod značkou "Slavia". Obchody išli dobre, a tak sa rozhodli pokročiť k výrobe benzínových motorov.

 

 

Veľký boom pohltil aj Laurina a Klementa. Od bicyklov prešli k výrobe motoriek. Dokonca sa im podarilo vyhrať aj niekoľko pretekov. Začiatkom 20. storočia však priemysel pohltila výroba jedného fenoménu – auta. A neminulo to ani ich spoločnosť. Tej však ešte predtým zmenili názov na L&K (Laurin and Klement).

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#laurinklement институција ☺️

Príspevok, ktorý zdieľa Бојан Божиноски (@boki.png),

 

Z histórie vieme, že prvá polovica 20. storočia bola poznačená do veľkej miery svetovými vojnami. Museli sa jej prispôsobiť všetky odvetvia výroby. L&K preto svoje prvé autá vyrábali špeciálne pre armádu. Navyše sa nepodieľali len na výrobe automobilov. Táto značka sa objavovala aj v ťažkom priemysle pri výrobe lietadiel, autobusov, nákladných áut či poľnohospodárskych strojov. Ekonomická situácia nebola v tej dobe optimálna, navyše L&K nebola jediná spoločnosť, ktorá pôsobila v strojárstve. Aby teda neskrachovali, spojili sa s "Plzen Skodovka Co" a od roku 1925 spoločnosť pôsobí pod menom značky ŠKODA. O rok na to sa už v Mladej Boleslavi vyrábali prvé automobily pod novou značkou. I keď nové logo sa oproti starému (L&K) líšilo najmä zmenou farby a uprednostnením oválu pred kruhom, vavrínové listy po okraji boli zachované.

 

 

A pomaly sa dostávame k tej najčudnejšej veci na samotnom logu. V rokoch 1918 až 1919 bol v riadiacej kancelárii v Plzni na stene portrét zobrazujúci domorodého Američana z profilu, ktorý mal na hlave čelenku z orlích pier. Mnohí súčasníci, a dokonca to potvrdila aj samotná automobilka, si myslia, že práve toto inšpirovalo vtedajšieho obchodného riaditeľa spoločnosti Tomáša Magliča k vytvoreniu nového loga. Nápis ŠKODA zmizol a tvar sa vrátil od oválu ku kruhu. Stred bol po novom vyplnený šípom s piatimi perami, neskôr len tromi.

 

 

Po vojne sa spoločnosť v rámci rozsiahleho znárodňovania stala majetkom štátu, čo znamenalo, že prevzala všetku výrobu automobilov v krajine, teda už Česko-Slovensku. Verzia 1200 sa stala prelomová, pretože sa vyvážala až do Austrálie. Koncom 50-tych rokov Škoda vyrobila aj model 440, ktorý sa neskôr premenoval na "Octaviu". Meno modelu bolo symbolické, pretože to bol ôsmy model, ktorý sa vyrobil po ukončení druhej svetovej vojny. V tomto období nastali aj nové podmienky v trhovej ekonomike. Škoda začala hľadať nového zahraničného partnera v snahe zabezpečiť konkurencieschopnosť vlastnej značky. V roku 1990 sa po Seate a Audi stala treťou značkou, ktorá sa pridala k nemeckému Volkswagenu.

 

 

V tomto období prešla spoločnosť aj výraznou zmenou loga. Do hry vstúpila zelená farba, ktorá mala symbolizovať ekologický prístup spoločnosti. Tá sa dotkla typického šípu s tromi perami a vavrínu, ktorý sa do loga opäť vrátil. Okraj bol zvýraznený čiernou farbou na znak symboliky storočnej tradície automobilky. Okrem toho sa v hornej časti objavil aj samotný nápis ŠKODA. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#mik #ikozosseg #skoda #car #logo #skodalogo #l4l #f4f #instahun

Príspevok, ktorý zdieľa P E T E R N E M E T H 📸🔔 (@npeter91),

 

Tento variant vydržal zhruba 10 rokov. V roku 2011 sa logo opäť zmenilo. Šíp sa v logu zväčšil a vďaka novému tieňovaniu nadobudol akoby 3D tvar. Zelená sa zmenila na sviežejšiu a okraj loga už neohraničovala čierna farba. Po nej bol celý kruh lemovaný ešte chrómovým vzhľadom. Názov "Škoda" sa už nachádza mimo kruhu v hornej časti.

 

 

Najnovší typ loga sa od toho predchádzajúceho veľmi nelíši, no badať na ňom isté zmeny. Škoda sa s ním predstavuje od roku 2016. Dizajn sa už snaží vykresliť silné prepojenie s VW Group. Názov spoločnosti sa nachádza pod logom.  

 

 

 

 



reklama


reklama


Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.


Zdroj: netky LČ

Foto:  Twitter, Instagram, Pixabay



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok