Aj testy posledných vzletov s lietadlom Jak-42 potvrdili chybu pilotov

NETKY.SK • 20 Október 2011, 01:04 • 2 min
Aj testy posledných vzletov s lietadlom Jak-42 potvrdili chybu pilotov

Aj testy posledných vzletov s lietadlom Jak-42 potvrdili chybu pilotov - Svet Aj posledné utorkové testovacie vzlety potvrdili, že septembrovú katastrofu lietadla Jak-42 s výpravou hokejistov Lokomotivu Jaroslavľ, spôsobila chyba pilota. Informovali o tom

slovakia

left justify in out

img

Aj posledné utorkové testovacie vzlety potvrdili, že septembrovú katastrofu lietadla Jak-42 s výpravou hokejistov Lokomotivu Jaroslavľ, spôsobila chyba pilota. Informovali o tom ruské média na základe testov Medzištátneho leteckého výboru (MAK), ktoré podnikli s rovnakým lietadlom v Žukovskom pri Moskve.
Pri tragédii lietadla, ktoré smerovalo 7. septembra s mužstvom účastníka KHL na zápas do Bieloruska, zahynul aj bývalý kapitán slovenskej reprezentácie Pavol Demitra. "Počas letových skúšok preukázala experimentálna verzia, že Jak-42 a ľudia na jeho palube nezahynuli pre technické poruchy, či problémy s kvalitou paliva, ale práve pre brzdenie jeho kolies. Nespôsobila to technika, ale pilot pri riadení, ktorý z neznámeho dôvodu nechal pri vzlete nohy na pedáloch," napísal ruský denník Kommersant.
Skúšobný pilot napodobňoval správanie svojho kolegu z fatálneho letu. Počas štartu najskôr držal nohy na brzdách a súčasne priťahoval riadiacu páku. K nemu bol tentoraz pripevnený prístroj merajúci silu vyvíjanú rukami pilota. Testy ukázali, že k pritiahnutiu "kniplu" do uhla 13 stupňov bolo potrebné vyvinúť silu odpovedajúcu 64 kg. A tú skúšobný pilot nemohol vyvinúť, ani v prípade, že by sa celou silou oprel do brzdných pedálov.
Nasledoval preto posledný vzlet, kedy po nastavení klapky výškového kormidla do normálneho uhlu piatich stupňov piloti dali dolu ruky a nohy z riadiaceho stroja. Podľa Kommersantu potom Jak-42 bezpečne a presvedčivo nabral výšku. Už prvé testy pritom ukázali, že  za pádom stroja zrejme stojí brzdenie pri vzlete. Krátko po nehode sa špekulovalo o neznámej dodatočnej brzdiacej sily, ktorá neumožnila lietadlu riadny štart. Čierne skrinky ale brzdenie neodhalili.
Pri rýchlosti 220 km/h prešiel Jak-42 koniec dráhy, pri rýchlosti 230 km/h vzlietol, ale takmer vzápätí sa zrútil. Na dráhe sa našli stopy, ktoré ukazujú, že lietadlo prestalo brzdiť až na poslednú chvíľu.

Zdroj: TASR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona