Aerolinky budú mať čoskoro problém, čínske a európske rýchliky im budú výrazne konkurovať

NETKY.SK • 12 Január 2018, 14:37 • 2 min
Aerolinky budú mať čoskoro problém, čínske a európske rýchliky im budú výrazne konkurovať

Čínske a európske rýchliky dokážu v dnešnej dobe konkurovať lietadlám. Niektoré trasy trvajú dokonca kratšie ak si cestujúci zvolia vlak ako do svojej destinácie letieť. Najväčší potenciál vo vývoji rýchlovlakov má Čína. Vyplýva to z prieskumu časopisu Advanced Transportation.

slovakia

left justify in out

Štúdia preukázala, že to platí len pre cesty do 1 000 kilometrov. Ak je cieľ vzdialený viac, ľudia si radšej zvolia leteckú dopravu. Agentúra Bloomberg sa domnieva, že toto zaužívané pravidlo sa čoskoro zmení, pretože vývoj technológie v tejto oblasti postupuje „míľovými“ krokmi vpred, pričom v oblasti leteckej dopravy inovácie a vylepšenia stagnujú. „Čas je pre konkurencieschopnosť jednotlivých druhov dopravy kľúčový,“ zhodli sa vedci z Univerzity Beihang a na Floride, opierali sa pritom o európsku štúdiu z roku 2014.

 

Najväčší rast v železničnom priemysle zažíva Čína, ktorá postavila najdlhšiu vysokorýchlostnú sieť na svete. Z Pekingu do Šanghaja sa dokážete pohodlne prepraviť rýchlovlakom Fuxing, ktorého maximálna povolená rýchlosť je 351 kilometrov za hodinu. Vzdialenosť 1 247 kilometrov prekoná za 4 hodiny a 28 minút. Túto trasu každoročne využije až 100-miliónov cestujúcich.

 

Veľkému úspechu a aj obľube sa tešia aj japonské rýchlovlaky, ktoré dosahujú 320 kilometrov za hodinu, takže cesta z Tokia do Osaky vám zaberie len 2,5 hodiny, pričom počas tejto doby prekonáte až 500 kilometrov. Letecky sa tam dostane za približne hodinu. Ak si pripočítate čas, ktorý strávite na letisku kontrolami, cesta vám zaberie približne rovnaký čas.

 

V roku 2015 čínske vlaky prepravili 910-miliónov ľudí, čo nie je žiadnym prekvapením, keďže Čína je jednou z najľudnatejších krajín na svete. V Šanghaji spustili úplne prvý maglev vlak, ktorý funguje na princípe magnetickej levitácie. Jeho rýchlosť dosahuje neuveriteľných 430 kilometrov za hodinu. Tunajší inžinieri si položili latku ešte o niečo vyššie. Chcú vyvinúť vlak, ktorý pokorí až 600 kilometrov za hodinu.

 

„Letecká doprava je síce ovplyvnená tou železničnou, ale na čínskom leteckom trhu nepozorujeme významné zníženie počtu cestujúcich v leteckej doprave. V skutočnosti záleží na konkrétnej trase,“ informoval profesor civilného a environmentálneho inžinierstva Yu Zhang. Európsky vysokorýchlostný vlakový dopravca Eurostar, ktorý prevádzkuje trasu z Londýna do Paríža a Bruselu, v minulom roku prepravil 10-miliónov cestujúcich. Táto železnica, ktorá bola spustená v roku 1994 pritiahla mnohých ľudí. Lístky sú dostupné a cestovanie pohodlné.

 

Rýchlovlak, ktorý v Európe najviac konkuruje aerolinkám je trasa Paríž-Bordeaux. Odkedy sa spustila, záujem cestujúcich o takýto typ prepravy vzrástol až o 70%. „V novembri sme dosiahli 82 percentuálneho podielu na trase Paríž – Bordeaux. Táto vysoká rýchlosť je prínosom pre všetkých zákazníkov, vrátane ľudí, ktorý cestujú kvôli pracovným povinnostiam, ich počet sa oproti roku 2016 zdojnásobil,“ oznámila hovorkyňa SNCF Rachel Picardová.

 

Letecké spoločnosti ako Air France či KLM prenechali kratšie trasy lacnejším konkurentom z Ryanair alebo EasyJet. „Spôsob, akým letecké spoločnosti premýšľajú o cestovaní na krátke vzdialenosti, sa zmenil,“ povedal Holly Reedová, výkonná riaditeľka Texas Central Partners, ktorá sa pokúša nazbierať dostatočné finančné prostriedky na vybudovanie železničnej trati medzi Dallasom a Houstonom.

 

Na úplnom chvoste čo sa týka železničnej dopravy sa ocitli Spojené štáty americké. Popri Číne pôsobia v tejto oblasti ako rozvojová krajina. Najrýchlejší vlak, ktorý v USA jazdí je Acela, jej maximálna rýchlosť je 241 kilometrov za hodinu, no len málokedy prekročí rýchlosť 161 kilometrov za hodinu. 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Katarina Z.
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies